TILLSTÅND ATT BEGÅ SEXUELLA ÖVERGREPP?

Det är verkligen inte ofta jag bloggar nyheter i min blogg, men jag kan bara inte låta bli denna: Man skriver i Aftonbladet idag om tre politiker för tre olika partier som dömts till fängelse för barnsex och ändå kandiderar i årets val. Man kan dels diskutera straffen för dessa tre herrar som (enligt min åsikt verkar synnerligen låga) ligger på 1 ½ års fängelse, 2 års fängelse och 6 års fängelse. Sen kan man diskutera deras trovärdighet som politiker efter att vara dömda sexbrottslingar.

Men där anser jag (kanske till skillnad från många andra?) att även om mitt förtroende för dessa herrar inte känns särskilt stort efter att ha läst Aftonbladets artikel, så tycker jag ändå att när man har suttit av sitt straff, så har man. Men det är också där min åsikt om strafflängdens tillkortakommande kommer.

Nåja, det som gjorde mig riktigt upprörd i artikeln är dock följande:

Aftonbladet beskriver följande om man nummer tre:

Den tredje mannen är i 60-årsåldern och kandiderar för ett lokalt parti i norra Sverige. Han dömdes i början av 1990-talet till sex års fängelse för olaga hot, grov otukt med barn och otukt med ungdom. Han utsatte sin styvdotter för övergrepp från att hon var åtta år till dess hon fyllde 17.”

Vidare:

”När hon var tolv år fick hon sin första mens, på nyårsaftonen.
Då sa styvpappan att hon blivit stor och hade samlag med henne på golvet i vardagsrummet. Han förklarade också att hon inte kunde bli med barn under pågående menstruation.
  Samlagen fortsatte under en period var tredje eller fjärde dag.
  I förhör berättar flickan att hon inte fick berätta för någon vad som hänt. Då skulle hon aldrig mer få se sina systrar. Politikern ska ha sagt att de skulle placeras på fosterhem.
  Allt avslöjades när politikerns dåvarande fru kom på honom med att lukta på flickans smutsiga trosor i badrummet.
Då erkände han att han haft samlag med hustruns dotter."

Därefter avslutas hela artikeln med följande:

”Sedan blir politikern aggressiv:
  -Nä, mig lämnar du utanför alla skriverier. Jag vill inte. Du får inget tillstånd till det. Förstår du det!”

Jag undrar då: VEM HADE POLITIKERN TILLSTÅND AV FÖR ATT BEGÅ SEXUELLA ÖVERGREPP? Att han som politiker för det första inte verkar känna till tryckfrihet eller yttrandefrihet är förvånande. Att han tror sig stå över andra personer och bestämma vad media får skriva om är skrattretande. Att han säger; ”Jag vill inte” får mig att undra om han frågade styvdottern om hon ville, innan han begick de sexuella övergreppen?

Till denna man skulle jag vilja säga:

VI VILL LÄSA OM VAD DU GJORT!  DET LIGGER I ALLMÄNHETENS INTRESSE. DU HADE INGET TILLSTÅND ATT BEGÅ SEXUELLA ÖVERGREPP!!  FÖRSTÅR DU DET?

Social comments

Loading Facebook Comments ...

1 svar på ”TILLSTÅND ATT BEGÅ SEXUELLA ÖVERGREPP?

  1. Inkopierade kommentarer:

    #1 Kommentar från tyrla (svar):

    skrämmande!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:08

    #2 Kommentar från Jenny (svar):

    Jag blev våldtagen regelbundet i 8 års tid av min morbro (jag var mellan 4 och 12 år). Straffet för honom blev att betala 110 000 kr i skadestånd samt sitta inne i 2,5 år. Att straffet var så lågt var för att hovrätten tog hänsyn till min morbros låga ålder vid våldtäkterna (han är 9 år äldre än mig).

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:14

    #3 Kommentar från menuette (svar):

    Då kan man undra vad han har för förutsättningar att uträtta ngt som politiker med den inställningen…..=/

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:15

    #4 Kommentar från Svava (svar):

    straffet verkade kort – jag håller helt med

    och politiker ska finna sig i att bli utfrågade

    inget av de etablerade partierna skulle ha ett sådant lik i lasten – så det måste – som du skriver – vara ett lokalt parti

    jag håller också med dig om att när man suttit av sitt straff så har man – men man ska inte få sitta och bestämma över vår vardag utan att de som valt en vet exakt vad man har för förflutet!

    🙂

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:20

    #5 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Tyrla: Ja, det tycker jag också!

    Jenny: Ja, det var också ett lågt straff. Han som utsatte mig fick i slutänden fyra år, det kändes lite då, men idag tycker jag nog det var ganska ”rättvist”. Jag avstod dock helt från skadeståndsanspråk, vilket jag kan ångra idag för det kostade mig många dyra kronor och år av terapi för att komma vidare…!

    menuette: Precis! Men, som sagt, vet man, så behöver man ju inte rösta på dem!

    Svava: Instämmer!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:24

    #6 Kommentar från Svava (svar):

    jag tycker ju inte att det ska finnas ett förbud för dem att vara politiker – för jag tror att det är rätt självreglerande – människor som varit brottsliga vill vi helt enkelt inte ha!

    men då är det ju extra viktigt att journalisterna gör sitt jobb!

    hur sunda åsikter någon än haft hade jag ALDRIG röstat på någon som begått övergrepp mot barn!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:43

    #7 Kommentar från Gunilla (svar):

    Det är vidrigt att läsa om såna saker. Man blir så arg och förbammad på dessa vuxna människor som inte vet bättre än att förstöra andras liv.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:47

    #8 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Svava: Nej, där kan jag hålla med dig. Det ÄR faktiskt skillnad på ”brott” och ”brott”. Att ha sexualbrottslingar som styr vårt land känns rent spontant inte sunt. Sen kan jag också ifrågasätta hur man som dömd sexualbrottsling kan kandidera till sådana poster? Känner de inte till att sådant lyfts fram i sådana positioner? Eller tror man att folk i allmänhet tycker det är helt OK? Eller vad?

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:50

    #9 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Gunilla: Ja, jag kan bara instämma. Detta är ett ämne som väcker mycket känslor. Det är våra barn det handlar om och de måste skyddas! Denna typ av brott sker ju i det ”dolda” och är därför ofta svåra att upptäcka.

    Det hade känts mycket bättre (för mig)om dessa män sagt typ; ”Jag har genomgått xxx antal terapitimmar för detta, jag har svårt att förlika mig med det jag gjorde då, men jag skulle aldrig göra något liknande igen. Jag har inte de känslorna längre”, eller något liknande…

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 10:58

    #10 Kommentar från Samira (svar):

    Jag har noll förståelse för pedofiler och jag tycker inte att livstid hade räckt som straff.
    Jag vill kräkas på att sådant här existerar och att vi tillåter de som politiker.
    Jag blir förbannad och kan inte kontrollera min aggression gällande sådant här.
    Men bra att du skriver om det, med tanke på hur ”hush hush” det är med sådana brott i samhället och med tanke på hur många som läser din blogg.
    Fler borde prata om det här, tillsammans och med kunskap ska vi kunna upptäcka sådana brott mycket tidigare.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 13:08

    #11 Kommentar från S. (svar):

    Jag förstår inte varför man skriver ”hade samlag med”. ”Våldtog” heter det. En jävla skillnad.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 14:27

    #12 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Samira: Jag kämpar verkligen med en human syn på människor, försöker även se ”den andra sidan” när det gäller brottslingar, men måste erkänna att det är VÄLDIGT svårt för mig när det gäller just sexbrott och särskilt när det gäller barn. Jag VILL förstå, men har tyvärr inte kommit dit ännu…

    S.: Håller med dig! Helt och hållet! Tror att vi ofta lyfter problemen från förövaren genom att man uttrycker sig på liknande sätt. Sedan undrar man varför offren tar på sig skuld? Kanske är mer naturligt än vi själva förstår?

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 10 september 2006, klockan 17:40

    #13 Kommentar från Jednorozec (svar):

    Som tidigare drabbad har jag bara en sak att tillägga!!!

    VIDRIGT!!!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 11 september 2006, klockan 11:42

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

No Trackbacks.