Jag blir trött och ledsen när det finns folk som gör allt för att baktala och skrämma med andra religioner!! Det är tröttsamt även med personangrepp!! Där man gång på gång skriver ut ”Tonårsmorsa” som den onde, för att jag valt att stå för min religion. Jag vet att Isalm idag klingar väldigt illa i mångas öron i vårt land.
Jag tänker inte försvara de s.k. Muslimer som begått illdåd. Men jag tänker heller inte försvara de Kristna som försöker skapa bråk och Religionskrig!! Ni tror kanske inte att dessa finns. Sedan jag började blogga har jag faktiskt inom bloggvärlden ALDRIG stött på en blogg skriven av en muslim där man kritiserat Kristendomen (och då vet jag ändå att vi är flera Muslimer som bloggar även här på Aftonbladets blogg,) men desto fler Kristna som attackerat Islam och Muslimer med ord här på bloggen. Det gör mig ont.
Sker det av rädsla? Ingen behöver vara rädd för mig. Den kvinna jag hyser mest kärlek i världen till är min mor, hon är troende Kristen. Hennes man är troende Katolik. Min älskade underbara far och flera av mina bröder är Ateister. I min familj har vi ALDRIG någonsin haft en enda Religiös konflikt. Jag är SÃ… nöjd med mitt eget val av religion och jag är så nöjd med vad mina andra familjemedlemmar valt. Vi har verkligen en så nära relation. Jag älskar mina familjemedlemmar högt!!
Varför ska ANDRA människor utifrån ha synpunkter och kritik mot mig för att jag är muslim? Jag är ledsen. Verkligen! För att man försöker starta en debatt jag uttryckligen sagt flera gånger att jag inte vill ha. Att man smutskastar mig och går till personangrepp för min tro! Är det okej att smutskasta när man är Kristen, men inte Muslim? Jag förstår ingenting.
Detta skrev jag sist en person försökte starta en kampanj på bloggen mot mig; Religion-Diskussion.
Sedan jag började blogga har jag funnit MASSOR av skämt-bilder och historier om Islam, jag har ALDRIG kommenterat dessa negativt!! Ibland har jag lämnat en kommentar som ”Haha, den var rolig”. I MIN tro finns det plats för humor. I MIN tro finns det plats för respekt och acceptans. Jag vet inte hur det är för alla andra religiösa, muslimer, kristna, what ever…
I Juli skrev Alma Mater en blogg med humor (som jag såg det), som ett svar på att vi (Jag, Alma Mater och Svava) blev namngivna och utpekade i en annan blogg som (minns jag inte helt fel så var det som ”Mobbare”) Jag skrev en skämtsam kommentar, vilket resulterade i många påhopp både där och i andra bloggar. Vi är flera som kommenterat lättsamt i den bloggen, men det var faktiskt bara jag som blev ifrågasatt och attackerad för MIN tro. Vilket gjorde min egen mamma upprörd och fick henne att även lämna en kommentar där!
Sedan dess har jag över huvud taget inte diskuterat religion alls på bloggen med någon. Men idag blev jag uppmärksammad i en kommentar hos mig där man ifrågasatte vart jag förnedrar Kristna och Judar. Jag letade upp det aktuella blogginlägget jag blev hänvisad till och fann där följande kommentar OM mig;
- #6 Kommentar från XX:
- och Tonnårsmorsa är en av dom som roar sig kungligt med att förnedra judar och kristna. tvi säger jag. men det gör hon därför att hon kan och vågar. dåligt så det förslår men det följer ju… XX
- Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 oktober 2006, klockan 14:36
- Jag har som sagt var inte ens kommenterat på den bloggen sedan flera månader tillbaka och denna blogg var alltså skriven idag! Hade inte ens läst den innan jag blev uppmärksammad på den av en annan bloggare!
- Så man kan ropa på sin religion och sedan gå till personangrepp på andra bloggare som bara informationsvis skrivit om sin egen tro? Är det OK?
- Jag vill återigen UNDERSTRYKA att jag ALDRIG har utgett mig för att vara en förebild inom Islam, jag har en enkel tro, mellan mig och min Gud (Allah). Jag har ALDRIG kritiserat någon annan för DERAS tro!!
- Vad får andra människor att tro att de har rätt att Kritisera eller ifrågasätta min tro?
- // Hälsningar från den ”Mobbande Kristendomshataren”-NOT!!
Inkopierade kommentarer och trackbacks:
* Wimlan. gud med litet g.
* Lätt att döma!!
Kommentarer
#1 Kommentar från Helena P O (svar):
Religion är opium för folket!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:18
#2 Kommentar från Allica (svar):
Vet inte vad jag ska säga faktiskt, det är verkligen synd att behöva bli utpekad så som du har blivit.Jag hade blivit väldigt arg och ledsen.
*kraaaaam*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:19
#3 Kommentar från MagnusA (svar):
Jepp jag gillar ju inte någon religon egentligen men jag har ju sett att vissa individer gång på gång attackerat islam. Tycker man ska ha ett rent arsel själv innan man attackera andra religoner.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:21
#4 Kommentar från Rose-Marie (svar):
Skit i dom som försöker ge sig på dig på något sätt…slösa ingen energi på dom…dom är inte värda det.
All religion har skapat krig i alla tider…jag är kristen men jag tycker lika mycket om andra människor som har andra religioner med sig..
Budskapet är fortfarande: Behandla andra som du själv vill bli behandlad…
Kram
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:22
#5 Kommentar från Rozetah Stone (svar):
Det är ett fritt land.. Bry dig inte om sådana kommentarer, de är bara ute efter en reaktion. Mår de bättre av att skriva sån där skit, så. Men du vet bättre! 🙂
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:22
#6 Kommentar från Rosa (svar):
Lägg åt sidan. Bry dig inte. Vet att det är lättare sagt än gjort. Du har gjort ett val. Du vet varför. Du är ärlig i din tro och det är det som är huvudsaken Vilken tro man än har. Att man bryr sig. Att man följer det goda. Du vet att du kan tänka klart, tydligt och rättvist. Det räcker. Tror att världen skulle se mycket bättre ut om de fanns fler tonårsmorsor därute oavsett vilken religion de tillhörde. Godnatt från en mycket trött Rosa.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:22
#7 Kommentar från Tonårsmorsa:
Tack för alla stödjande kommentarer, men jag har faktiskt lagt åt sidan och ”struntat i” gång på gång, men dessa personangrepp återkommer gång på gång. Ska jag verkligen ”tåla” att bli förtalad gång på gång? Hur hade det blivit om det varit omvänt? Om jag, som Muslim skulle ha gått till personangrepp mot de Kristna på bloggen? Om jag anklagat fredliga människor (som jag verkligen anser att jag är!!) med hatuttalanden och fördomar?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 00:35
#8 Kommentar från Allica (svar):
tack själv!Tycker det är skitsvårt att måla på glas men det har inte hindrat mig hehe det är kul men det syns ju att de är hemmagjorda.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 01:07
#9 Kommentar från One1 (svar):
Hej,
Du kommer nog aldrig att undkomma dessa människor.
Det är den accepterande, smarta och framför allt lugna personen som kommer ut segrande ur dessa ”strider”. Det verkar som om du redan har dessa egenskaper, så jag vill bara önska dig lycka till.
Det är inte lätt att konfrontera såna människor, men tänk på att Gud kommer att belöna dig om du står ut med dem (vad dem än påstår att du är). Inshallah kommer den dag då ingen behöver försvara sig pågrund av andras handlingar, då var och en får stå till svars för endast sina egna handlingar och bedöms därefter. Kanske kommer den dag då ordet fördomar raderas ur lexikonet, och jag blir världens rikaste, Ill keep dreaming ….
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 02:47
#10 Kommentar från frågvis (svar):
vem är xx?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 03:02
#11 Kommentar från Kari (svar):
Här får Du en hel famn full av stöd från mej också. Nu har Du en hel radda här som tycker att Du ska ägna Dej åt annat än Dina belackare som bara vill suga musten ur Dej. Du känner dem inte ens, så varför är de så viktiga för Dej?
Själv är jag så att säga en av Gud/Anden uppfylld människa som inte bekänner mej till någon speciell religion. Är född in i kristendomen, älskar de buddhistiska kloka ”filosoferna” Dalai Lama etc. Jag kan kärleksfullt skratta med, inte åt hinduerna när de ber till Ganesh, elefantguden som bråkar med de andra gudarna ,äter godis och leker med barnen. Jag har Koranen på svenska i min bokhylla och älskar Sura 111(tror jag det var) och flera andra. Jag kan historien om Hagar och Ismael som blev utskickade i öknen utan mat och vatten av satkärringen SARA och och hennes gubbe som ”ägde” Hagar.Där, ute i öknen skapades islam. Ismael var den förste. Eller minns jag fel?( Strunt samma jag har ofta fel).Jag gillar t.o.m att läsa Eddans Gudasånger om asarnas liv , Havamal (den Höges Sång) är riktigt häftig med sina 152 verser. Volupsa riktigt grym.Men jag har mycket svårt för såna inlägg som Du visade upp att Du hade fått där det står TVI och Usch och sådant. Det finns ett par Helvetesbloggare,( har själv skällt på en av dem !).
Du skriver en så lång lång blogg om hur missuppfattad Du och Din religion Islam är. Du behöver inte FÖRSVARA den eller Dej själv. FÖRKLARA i stället VARFÖR Du konverterade till islam, vad det var inom dej som fick dej att göra det.Då kanske träskallarna fattar och får sej en tankeställare. Men om de inte vill, så har de bestämt sej, och det kan ingen ändra på.. Då behöver Du inte slösa mer energi på dem utan i stället dra igång DET TUNGA ARTILLERIET och skriva ännu fler bloggar om islam så att jag och många andra som är intresserad av alla religioner, kan få en rättvis bild av Din religion.
Stå på Dej! Kram
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 06:47
#12 Kommentar från Kriss (svar):
Du är en riktigt härligt sunt klok kvinna, tonårsmorsa!
Blir så glad åt att det finns människor med dina värderingar!
Jag tror också att det handlar om okunskap och rädsla… Så vad gör man? Ja, som du har gjort antar jag. Står på dig, rakryggad, informerar.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 07:41
#13 Kommentar från sofia (svar):
Du har ju precis lag ut en tarvtext om missionärer, och inte är det så länge sedan du just roade dig kungligt angående Jesus, vindrinkande och annat. Jag vet att jesus räknas till profeterna inom islam, därför förvånade det mig mycket. den formen av humor kan ju faktiskt vara
anledningen till att jag nämnde dig är ditt senaste inlägg, där du skriver om missionärerna. jag har svårt att tro att det var av ditt hjärtas goda uppsåt du la ut det där. och du är ju inte den enda, men det blev väldigt tydligt hos dig eftersom du la ut ett helt inlägg. Men vi är olika och gör båda som vi gör.
vad det gäller kristna så har du rätt i att det finns en fruktansvärd historia. Förhoppningsvis är den passerad. Nu är det andra som härjar å det värsta,
Nu tänker jag lämna det här, punkt
sofia
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 07:43
#14 Kommentar från Al Dente (svar):
Du ger en sympatisk beskrivning av hur människor med olika trosuppfattningar (troende och icketroende!) kan umgås som vuxna kloka människor. Bra! Fanatiker oavsett bakgrund tycker jag illa om. Den som försöker övertyga genom att förhäva den egna religionen och slå andra i skallen är inte värd att lyssna på.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 07:52
#15 Kommentar från tyrla (svar):
vad får människor rätt att tro att de har rätt att kitisera ävehuvudtaget 😉
Tro på du!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 07:59
#16 Kommentar från Johan (svar):
Stå på dig, bästa sättet att bekämpa fördomar är att aldrig ge sig.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 08:00
#17 Kommentar från Hotness (svar):
Fattar inte ens varför du låter dig provoceras av dessa människor. Inlägget citerat i din text tyder på att det är en person som knappt klarat sig genom grundskolan och har en intelligenskvot man verkligen borde ifrågasätta.
En del människor vill bara provocera och bli hörda. Bjud inte på det.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 08:21
#18 Kommentar från Tant Rut (svar):
God morgon
Jag håller med dig…alla måste få ha sin tro..Jag tycker att det är skrämmande att man skall bli påhoppad på grund av vilken religion man tillhör.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:09
#19 Kommentar från Tonårsmorsa:
Allica: Ja, håller med, fast jag tycker man ska se att hantverk är just hantverk! Lycka till! Kram!
One1: Ja, det har du rätt i, men man kan inte sitta och ta skit månad efter månad och låta personer profitera på ondska och elakhet!
frågvis: Den som i kommentarerna utger sig för att vara det!
Kari: Ja, religion kan verkligen göra underverk för den som har förmåga att känna kärlek och empati för sina medmänniskor. Fanatism är både förgörande och ondsint, oavsett vilken religion den speglar! Det finns en massa bra bloggar om folks tro, som jag skrivit förut så vill jag hålla min tro relativt personlig, har mest bara konstaterat den i bloggen, har däremot skrivit ett inlägg om den här; http://fatoutouray.sp…!C34312E7DC626A16!2181.entry
Tack för din kommentar!!
Kriss: Tack så mycket!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:31
#20 Kommentar från Magnus (svar):
Ett bra inlägg! Jag har själv blivit utsatt när det gäller religionen här, trots att jag inte är anhängare av någon religion. Men det tillhör mina större intressen.
När det gäller Islam är jag av den uppfattningen att detta är en av skolans viktigaste uppgifter, att skapa kunskap och förståelse för religionen, att sätta den i nutidens sammanhang, tolka och diskutera.
Den islamofobi som florerar i samhället idag är tragisk, en uppsjö med okunskap och fördomar.
Stå på dig Tonårsmorsa!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:34
#21 Kommentar från Tonårsmorsa:
För er ANDRA som läser: Förnedrar jag judar och kristna genom att skriva att jag INTE tycker om missionen (inom NÃ…GON religion?) Eller FÖRNEDRAR jag judar och Kristna för att jag lägger in den text om Mission som jag gjorde här: http://blogg.aftonbla… Är det att förnedra, eller är det en åsikt och ett referat? Har man RÄTT att begå personangrepp mot mig för den texten? Eller för att jag skrev en skämtsamt i JULI hos Alma Mater som även ANDRA personer gjorde, utan att få det ifrågasatt? Jag har alltså INTE gått till personangrepp, utan skrev en skämtsam kommentar till en skämtsam blogg. Att rida på en våg av Islamafobi för att framhäva sin egen religion och smutskasta enskilda personer DET är lågt!!
Al Dente: Fanatism (oavsett inriktning) är en tragedi för ett samhälle. Fanatism hämmar våra barn och ungdomar. Fanatism är vad som gör mig rädd, inte de olika religionerna eller de människor som finns omkring oss!! Tack!!
tyrla: Ja, det är det som är frågan, fast sker det som personangrepp i en blogg, så verkar det vara OK?? Tack!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:37
#22 Kommentar från puffeltufflan (svar):
Vännen, klart du ska få ha din tro ifred..
Det kommer alltid vara fanatiska människor som kommer att kritisera dig för din tro…
Men välj att inte bli illa berörd och ta åt dig personligen
ignorera alla påhopp på din person..
och fortsätt att diskutera sakligt, med alla som vill diskutera, så som du gör.
tror att det blir lättare då för en själv…
Kramas!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:41
#23 Kommentar från Tonårsmorsa:
Johan: Tack, Johan! Ja, jag har inga planer på att ge upp för ignorans, elakhet och ondska!
Hotness: Ja, det var min första tanke igår, men alla har en gräns. Varför ska någon få utsätta mig för personliga angrepp månad efter månad, medan jag inte får möjlighet att sätta ner foten!! Mina föräldrar har inte satt mig till världen för att trampas på!! Men jag håller med om intelligenskvoten!
Tant Rut: Ja, Tant Rut, vi har varit bloggvänner länge nu och jag håller med dig helt och hållet. ALLA har rätt till sin tro! Kram!
Magnus: Ja, det är trist, men som du skriver, informera är bästa vapnet. Du gör ett viktigt och bra jobb för våra ungdomar!! Att svärta ner eller döma leder bara till hat! Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:45
#24 Kommentar från Svava (svar):
fatou: islam och kristendom är starka, kärleksfulla religioner båda två – det är bara enstaka utövare som inte kan låta bli att vara hånfulla och hatiska
jag har bloggat en del om det – om likheterna, och om att oavsett vilken Gud man tror på är det hur man tar till sig budskapet och hur relationen till Gud och andra människor ser ut som måste vara det viktiga!
en stor kram från mig till dig som alltid är så ofantligt vidsynt och omtänksam mot alla!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:45
#25 Kommentar från Tonårsmorsa:
puffeltufflan: Tack!! Ja, det är inte lätt när det skrivs saker bakom ens rygg, utan att man ens är i debatt eller inte valt att starta en sådan! Jag vill inte att folk ska skriva osanna saker om mig som ett faktum och jag fortsätter tiga, det vore att acceptera lögnerna! Kram tillbaka!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:47
#26 Kommentar från RitaC (svar):
Anledningen till såna här tjafs är att alla har sin egen åsikt, och dessutom gärna vill lufta den. Eftersom du är muslim känner du givetvis av de strömningar som är antimuslimska och som du upplever som ett angrepp på din tro. Eftersom jag är kristen tar jag givetvis åt mig av strömningar som hånar min tro.
Oavsett vilken tro man har så har vi religionsfrihet i Sverige och du har rätt till din tro. Personliga påhopp är naturligtvis under all kritik, men sånt förekommer – och kommer att fortsätta – både mot dig och mot andra. Beklagligt men egentligen något att rycka på axlarna åt – de som ägnar sig åt sådant vet ju inte bättre. Du däremot har en stark och okuvlig tro där kärleken står i fokus och det ska du vara rädd om!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:48
#27 Kommentar från HelenaQ (svar):
Bra Skrivet !!
För mig är inte rreligionstillhörighet relevant. Kom på att jag faktiskt inte har en aning om mina vänners tillhörighet.
Väljer inte min umgängeskrets efter det.
Jag har ingen religion, är ateist men springer inte runt och trampar på folks övertygelse, visioner och drömmar. JAg kan bli frågande men inte trampa..
( å en bild han jag ju me förståss 🙂 )
*kramar om hårt och länge*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:48
#28 Kommentar från HelenaQ (svar):
japp.kan inte stava…suk
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:57
#29 Kommentar från Tonårsmorsa:
Svava: Tack!! Jo, jag har läst dina inlägg, men eftersom jag försöker hålla min tro relativt personlig, förutom att jag är öppen med att vara Muslim, så går jag inte in och debatterar i dessa religiösa bloggar. Det finns väldigt mycket likheter i de större religionerna, det håller jag med om! Det trista är som sagt att man tycker sig ha rätt att attackera folk för deras tro, för att den inte är likvärdig med ens egen, vilket jag ALDRIG skulle göra! Om jag ogillar en person så har det INTE med religionen att göra utan med personens åsikter!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 09:58
#30 Kommentar från Tonårsmorsa:
RitaC: Tack RitaC! Ja, min tro baserar sig på kärlek och förståelse! Det är sant! Din blogg är ett bra exempel på bloggar som jag läser ofta, men sällan kommenterar, då allt jag säger som har med religon att göra verkar vara skäl för att man ska få ”attackera” mig eller min tro. Jag kom inte till bloggen för det. Jag har berört ämnet med min tro vid ett par, tre bloggar sedan jag började, men det har gett upphov till att jag inte verkar FÃ… uttala mig om andras religioner. (Trots att andra tydligen får göra det!) Trots vår skilda religion, så har jag samma åsikt som dig i mycket, en del skiljer sig våra åsikter åt i och det är helt okej för mig. Kram!
HelenaQ: Att fråga och vilja veta är helt ok. Jag brukar försöka svara på de frågor jag får om ämnet, men jag är inte intresserad av att försvara, eller att ursäkta andras oursäktliga beteende! Vad din tro är, spelar ingen roll för mig! Kram tillbaka!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:01
#31 Kommentar från Singelslav (svar):
Jag har aldrig uppfattat dina inlägg som provokativa eller aggressiva på nått sätt…men jag kanske läser dom på nått annat sätt, än dessa människor som känner sig provocerade…vad vet jag…men you go girl…alla har rätt till sin tro och sina åsikter! kramar från mig
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:01
#32 Kommentar från RitaC (svar):
Du har rätt, Tonårsmorsa, men samtidigt kan det finnas människor som blir provocerade och kränkta även av sånt man själv tror är skojigt och harmlöst. Det handlar ju om hur man uppfattar saker och ting. Det går naturligtvis aldrig att helt undgå att såra människors känslor, för då skulle man få tassa på tå för jämnan, men man bör även ha en viss förståelse för att folk kan ta illa vid sig även om man inte menade något illa. Därmed är det inte ursäktligt att man nedlåter sig till personliga påhopp – det gäller att folk försöker föra diskussioner på ett mer nyanserat plan.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:02
#33 Kommentar från Vendettanbettan (svar):
Tänk om XX kunde hantera sin religion som du.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:08
#34 Kommentar från Tonårsmorsa:
Singelslav: jag skriver över huvudtaget inte provocerande eller aggressiva inlägg!! SÃ… om de läses så så är det för att man VILL finna provocation!!
RitaC: Fast det underliga är då att det jag kommenterade skämtsamt i JULI på en skämtsamt skriven blogg, skulle lika gärna vändas mot min egen religion, som jag kommenterade även i det inlägget, för Kristendomen har ingen ”ensamrätt” på Jesus, Jesus är en stor profet även inom Islam. Så då handlar det inte om att tolka, anser jag utan om vad man VILL tolka!! Och som sagt; personangrepp är ALDRIG ok. Men förvånar än mer när man inte ens förekommer i någon debatt med personen i fråga!! Eller handlar det helt enkelt om att jag sagt att jag INTE är intresserad av att debattera i detta ämne, som gör att man tycker man kan tvinga fram en debatt genom personangrepp? Tack för din kommentar!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:10
#35 Kommentar från Tonårsmorsa:
Vendettanbettan: Ja, och alla andra. För mig ÄR religion just KÄRLEK och inte HAT!! Jag önskar faktiskt att det vore så för fler, för då skulle världen se annorlunda ut! Tack V.B.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:11
#36 Kommentar från Tonårsmorsa:
Konstaterar trött att det inlägg som Alma Mater skrev i JULI nu är borttaget. Väldigt underligt, med tanke på att det inte förekommer några personangrepp mot någon annan än mig där och att jag bett om att de kommentarerna skulle läggas in där, för att jag skulle kunna bemöta dem. Vad gjorde att inlägget kunde ståp där i nästan 3 månader, men nu inte kan stå där, för att jag refererade till den bloggeni detta inlägg? Samtidigt som personangreppet som jag citerat ovan, finns kvar på XX ´s blogg?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:19
#37 Kommentar från Deppspret (svar):
För mig är det inte vad man tillhör för religion utan vad man gör och har i hjärtat. Stå på dig du. Jag tycker du är ett föredöme i den här frågan, att visa alla att muslimer faktiskt inte är som nidbilden som visas dagligen i TV och tidningar. Kram. Hoppas du förstår vad jag menar här. KRAM, tjejen.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:21
#38 Kommentar från Tonårsmorsa:
…fast den finns visst kvar på söktjänsten…; http://blogg.aftonbla…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:21
#39 Kommentar från Tonårsmorsa:
Deppspret: Tack! Ja, jag förstår vad du menar! Ja, det borde vara hjärtat som talar!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:30
#40 Kommentar från RitaC (svar):
Tonårsmorsa – ingen har påstått att kristendomen har ensamrätt på Jesus – han var trots allt jude. Men många tar nog illa vid sig när skämten kommer från människor som INTE tro att han var messias, det var bara det jag menade. Men visst är det en fråga om vilja också – att vilja tolka saker på fel sätt. Jag möter ofta rigida människor i min församling – folk som vägrar se något annat än sin egen bild av världen, liksom jag har mött muslimer som faktiskt kallat mig rasist för att jag bär ett kors kring halsen. De är alla fanatiker. Samtidigt är de ju egentligen ganska få – även inom islam trots nidbilden som media bygger upp. Man bör fokusera på det kärleksfulla i tron istället, som du gör.
Själv skämtar jag friskt om alla religioner men främst min egen. Jag tycker man kan behöva skratta åt tron ibland, om den inte ska bli alltför pompös.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:31
#41 Kommentar från RitaC (svar):
Rättelse: jag tror inte det är särskilt MÃ…NGA som tar åt sig, utan ett fåtal – och de skulle ta åt sig vad du än skriver, tror jag, eftersom det viktiga för dem inte är att ha tro utan VILKEN tro man har.
För mig handlar det om att käna gemenskap med andra troende, oavsett tro – med undantag för vissa suspekta sekter dock.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:33
#42 Kommentar från Tonårsmorsa:
RitaC: Ja, det är sant det du skriver, vissa gör tolkningar som man VILL tolka! Oavsett vad som faktiskt står.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:36
#43 Kommentar från Svava (svar):
men fatou:
ditt ”skämt” var väl att du skrev att när vi andra skulle dricka vin skulle du som muslim dricka cola
och då flög det upp folk som tyckte att du var en ”dålig representant för islam”
och jag och alla andra som var med och kommenterade fattade noll och ingenting!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:37
#44 Kommentar från Vendettanbettan (svar):
Det här trista med XX, att radera, stryka inlägg och kommentarer, och sätta punkt när det passar den personen, tyder bara på en oerhört svag eller vag personlighet!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:38
#45 Kommentar från Svava (svar):
om mina diskussioner: om du någon gång tycker att jag är fel ute eller skriver något du tycker är nedsättande mot islam eller muslimer hoppas jag att du säger till mig
men jag skriver många ord, och något kan säkert bli fel någon gång – men i mitt eget grävande efter religiös förståelse tycker jag om att diskutera alla religioner
kram igen!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:40
#46 Kommentar från Tonårsmorsa:
Svava: Ja, det var ungefär så jag uppfattade det hela också plus att man inte tyckte jag skulle skämta om ANDRAS religion (=Jesus, bara Kristendomens Jesus??) Sedan fick visst de andra fortsätta skämta bäst de ville… :-0
Vendettanbettan: Instämmer! Det som är bra dock är att man själv kan spara allt…! 😉
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:42
#47 Kommentar från Tonårsmorsa:
Svava: Hittills minns jag inte att jag reagerat på det. Att diskutera religion är ett av mina favoritintressen, dock inte på bloggen, då jag har min blogg av andra syften, så i så fall skulle jag ta det ”offblog” med dig, då det skulle kunna uppfattas felaktigt av de som redan nu gärna vill tillskriva mig en personlighet som jag inte äger!! 😉
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:46
#48 Kommentar från Al Dente (svar):
Jag har inte detaljläst allt du skrivet, men inte sett något där du förnedrar judar, kristna eller andra.
Vidsynthet, tolerans, nyfikenhet och respekt för oliktänkande är den bästa medicinen mot fanatism och inskränkthet.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:47
#49 Kommentar från Piraya (svar):
religion är väl en personlig trosfråga..
har själv varit gift med en muslim, han var inte den bästa av människor, men det är inget jag beskylller hans religion för, utan det var hans brister som människa.
kristen med dragning åt buddhism
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:49
#50 Kommentar från Tonårsmorsa:
Al Dente: Skulle ärligt talat tillskriva mig dina två senare rader än de två första och så skulle även min omgivning om jag ställde frågan till dem, det är jag helt säker på!! Kram!
Piraya: Ja, det är så jag också ser på det!! Ang. din egen benämning av dig själv; Det verkar vara en synnerligen härlig kombination! Kram! 😉
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:52
#51 Kommentar från sofia (svar):
Är det någon som kritiserar din tro just. Ingen har väl sagt något, som jag har sett i alla fall, om att du har valt att konvertera till islam. det är du i din fulla rätt att göra.
och din tro handlade inte mitt inlägg om, må det nu vara sagt en gång för alla tonårsmorsa?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 10:56
#52 Kommentar från Agge (svar):
Ett hett ämne tydligen. Med tanke på hur många kommentarer det blivit. Har ju känt dej sedan MSN tiden och du har absolut inte prackat på din tro på någon inte vad jag märkt. Du är bara helt enkelt en Tonårsmorsa för mej inte någon ”tro”. Tror inte att du prackar på din tro på dina barn heller för den delen. De får nog välja själva när de är stora nog för det.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:01
#53 Kommentar från Tonårsmorsa:
Allt är en tolkningsfråga!! Citat ur SAMMA blogginlägg där du gör personangrepp mot mig; ”Är det hänsyn att utplåna sin egen tro därför att folk blir vilda av galenskap, därför att dom tror på ett annat sätt? Är det rätt mot sig själv att krypa upp i baken på andra människor för att man inte vågar står för vad man tror på?”
Som sagt; ALLT är en tolkningsfråga!! Dessutom trodde jag att du satt PUNKT!!??
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:02
#54 Kommentar från Tonårsmorsa:
Agge: Ja, Agge, jag har aldrig haft det intresset, utan jag tar däremot avstånd från mission i religioner. Jag tycker alla ska få skapa sig en egen uppgfattning, utifrån sin person. Vad gäller barnen, så diskuterade vi just det härom dagen, efterom min ena dotter sa just att hon är så glad att jag svarat på deras religionsfrågor, utan att lägga någon värdering i dem, sedan de var små! DET är jag STOLT över att få höra. Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:05
#55 Kommentar från Marra (svar):
Jag tycker inte änns att du ska behöva förklara dej. Det konstiga är ju alla andra förstår vad du menar & inte xxx gör det.
SUCK säger jag bara..
Om folk skötte sej själv mer & sket i andra skulle det vara bra..
Stå på dej.
Kram
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:12
#56 Kommentar från sofia (svar):
och varför kopplar du den här textremsan till dig själv???
Är det hänsyn att utplåna sin egen tro därför att folk blir vilda av galenskap, därför att dom tror på ett annat sätt? Är det rätt mot sig själv att krypa upp i baken på andra människor för att man inte vågar står för vad man tror på?”
Du är väl inte den enda här på bloggen. sofia
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:13
#57 Kommentar från Tonårsmorsa:
Marra: Nej, men när personangreppen pågår under så lång tid, så kan man inte bara ”äta skit” om du förstår vad jag menar!! Tack!
Det var i samma blogg som du skrev personangreppet mot mig, som jag HELLRE skulle vilja höra din kommentar på! För övrigt så vill jag inte längre ha diog på min blogg, då jag inte anser att du respekterar dna medbloggare och för att du Ã…TERIGEN utsättatt mig för personangrepp på din blogg!! (Du minns kanske din fruktansvärda överskrift om mig för ett par månader sedan??)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:17
#58 Kommentar från Marra (svar):
Tonårsmorsan: Förstår precis vad du menar. & du ska inte göra det heller. Det ska ingen behöva göra. Ingen kritik till dej det vet du! Me likes you! 🙂
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:23
#59 Kommentar från Tonårsmorsa:
Marra: Kritik är helt ok så länge den är konstruktiv eller man är i debatt. Personangrepp? Nej, tack!! Me likes you too!! 😉
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:28
#60 Kommentar från Christer Vicke Vikström (svar):
Tänk att det oftast sker saker när man skriver något som har med religon att göra. Men jag begriper inte hur folk kan gå till person angrepp!! Det finns bra och dåliga människor inom alla religoner och alla folkslag. Man kan aldrig dömma ett kollektiv, det är alltid individen som står för sitt eget beslut! Jag hoppas att dom lämnar dig ifred med din tro nu, du ska veta att jag högaktar dig!!
Ha en underbar dag nu och sköt om dig.
Vicke
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 11:55
#61 Kommentar från Tonårsmorsa:
Christer Vicke Vikström: Tack, vännen! Den kommentaren värmer verkligen! Ja, du brukar ju alltid ha några kloka ord till övers! Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 12:00
#62 Kommentar från Alma Mater (svar):
Men detta inlägg handlar egentligen INTE om religion. … Det handlar om en person som allt som oftast bakar in sin tro i det hon skriver, för att det ska verka ’rumsrent’
Att vissa människor tycks få skriva vad som helst och lägga ut namn. När tillräckligt många läst så raderas allting. Ändå påstår sig personen vara den som blir ’trakasserad’
Samma procedur gång på gång!
Jag bara undrar HUR hakade Tonårsmorsa in på detta? ..
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 12:46
#63 Kommentar från kyrksyster (svar):
Jag får inte ihop hela bilden eftersom jag inte läst alla inlägg. Men jag tar alltid illa vid mig när någon blir trampad på och utsätts för personangrepp.
Jag delar inte din tro. Jag har i något inlägg visat på skillnaderna. Hoppas för allt i världen att det inte är det som du tar för kritik och påhopp?
Min syn är att du har rätt till respekt för din tro och ditt val. Precis som alla andra oavsett tro eller brist på tro. Däremot måste det vara möjligt att i sak ifrågasätta islam, precis som kristendom blir ganska hårt åtgånget. Men att komma med personangrepp på någon för att man inte delar tro eller åsikt är lågt… Men tyvärr händer det gång på gång här på bloggen.
Jag har i alla fall haft glädje av dina inlägg och dina tankegångar i kommentarer!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 13:05
#64 Kommentar från Wimlan (svar):
Måste vara bra enkelt att kunna gömma sig bakom en religion en gud och därav rättfärdiga att såra och skada andra. Begränsade människor helt enkelt.
Är själv tveksam till Islam finns mycket jag inte förstår av den och i ärlighetens namn inget jag egentligen vill förstå. Letar inte efter en gud alls.
Kristen tro har jag haft egna upplevelser av och tar helt klart avstånd från.
Glad för dig att du hittat din väg. Tänk på det när du blir kritiserad, du har din väg genom livet!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 15:29
#65 Kommentar från PrimoCasivity (svar):
och om gud skapade människan till sin avbild då behövs ingen kyrka
om människan är klonad då behövs ingen kyrka
om kvinnan styr behövs ingen kyrka
behövs kyrkan inte då? Nej absolut inte
vi har det själva det som behövs!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 15:34
#66 Kommentar från Tonårsmorsa:
Alma Mater: Haha, ja, det är DET jag undrat sista dygnet också. Trodde allt handlade om din skämt-blogg för flera månader sedan, men det visade sig sedan att det handlar om ett inlägg som jag skrev för några dagar sedan; ”Missionärer”. DET inlägget har antingen XX inte LÄST ordentligt, eller så FÖRSTÃ…R XX helt enkelt inte VAD hon läser… So sad… Och du har rätt, mitt inlägg handlar i grund och botten inte om religion utan rätten att utsätta andra bloggare för personangrepp!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:25
#67 Kommentar från Tonårsmorsa:
kyrksyster: Jag har skrivit det förut, men jag skriver det gärna IGEN; Dina bloggar har något att tillföra, oavsett att vi inte delar religion (vilket jag för övrigt inte gör med de flesta jag umgås med IRL och på Bloggen). Man FÃ…R ifrågasätta Islam eller vilken religion man vill, för min del, men man FÃ…R INTE göra personangrepp på sina medbloggare. Händelsen jag refererar till är en kommentar som jag blev upplyst om fanns hos bloggare XX igår. Den bloggen och kommentaren är borta nu, som det brukar bli efter konflikt med XX, däremot så finns själva kommentaren kvar i detta inlägg!! Jag försöker på INGET vis övertyga om att ”min” religion skulle vara ”bättre” eller ”sannare” än ”din”. Jag försöker säga att jag INTE vill att folk ska ge mig en personlighet jag inte äger och sluta upp med att hacka på mig, för att jag inte delar religion med XX. Och att jag INTE vill bli utsatt för fortsatta personangrepp!! Du vet att jag läser och uppskattar din blogg, det har jag skrivit förut! Keep it up!! Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:28
#68 Kommentar från HelenaQ (svar):
släpa..släpa..Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…HEJ..stööön..Jisses va tungt
KAN JAG FÃ… LITE HJÄLP VA?!
*ställer mig i soffan*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:30
#69 Kommentar från Tonårsmorsa:
Wimlan: Tack för fin kommentar. Ska gå in till dig och läsa den blogg du backtrackat till detta inlägg! Ja, jag ÄR stark i min tro, men jag anser INTE att jag ska behöva stå ut med personangrepp för att jag är öppen med min religion, efterom jag själv inte kritiserar någon för deras tro eller avsaknaden av tro, så förväntar jag mig inte heller att någon ska göra det med min!! Kram!
PrimoCasivity: Din text är tänkvärd. Jag tror inte heller att Kyrkan eller Moske ´n fyller någon direkt funktion i sig, men jag tror att det fyller en viss funktion för människor som vill känna samhörighet i sin tro. Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:33
#70 Kommentar från HelenaQ (svar):
*baxar upp jättesäcken med poporn , virrepinne,chocklad och annat gott*
Det blir en Låååååååååååååång natt eller ??
*klappar mig på magen*
och
* pekar på säcken*
Nån som vill smaka så varsågod och ta för er.
*Raaaap*
Jag har ont i magen nu. har ätit en del hos Alma me
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:34
#71 Kommentar från kyrksyster (svar):
Börjar få bilden klar… och inser problemet. Du är inte ensam om angreppen. Såg någon mer idag som var ledsen, och det har varit fler förut.
Tror att XX njuter av att få uppmärksamhet av vilket slag det månde… men snart gör vedebörande något som förorsakar avstängning.
Kanske vi inte ska uppmuntra beteendet med allt för mycket uppmärksamhet…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:39
#72 Kommentar från HelenaQ (svar):
vem me XX ?..Nu har jag letat å letat ..suck
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:42
#73 Kommentar från Tonårsmorsa:
HelenaQ: Hjälper gärna till! (Om jag får en till STOR näve…!) 😉 (Är så förbaskat glad att vi har dig!)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:43
#74 Kommentar från HelenaQ (svar):
hmm..jag vet
*tar mig för pannan*
ja jisses, nu är jag med..
..here we go again.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:44
#75 Kommentar från Tonårsmorsa:
HelenaQ: *Höjer glaset och skålar med min Pepsi* ”Men titta HelenaQ, vem kommer där borta?” *skyndar mig och kör ner hela handen i popcornsäcken medan du tittar bort*…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:45
#76 Kommentar från HelenaQ (svar):
Ã…hh..varsågod..
*tugg tugg*
AJJ !
*spottar ut en plomb*..
(undrar om man kan täcka för den med kola till på måndag?)
*sträcker ut bena*
*dricker lite läsk*
mysigt du har det här Tonårsmorsa! 🙂
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:46
#77 Kommentar från Tonårsmorsa:
kyrksyster: Ja, tror du börjar få bilden klar… 🙂 We ´ve been there and done that, men ändå! Som jag skrev på förmiddagen; Mina föräldrar har inte satt mig till världen för att jag ska trampas på! Därför måste man få sätta ner foten ibland! Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:47
#78 Kommentar från Tonårsmorsa:
HelenaQ: Springer genast och hämtar en kudde och filt som du kan höstmysa med, tänder lite ljus också för att höja stämningen… Är du ok?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:48
#79 Kommentar från HelenaQ (svar):
men du vad är det du har i hörnet där borta ?
*kisar me ögena*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:49
#80 Kommentar från HelenaQ (svar):
Ã…hh.. Så mysigt *halvligger ner nu*
Tack! shit ..här skulle jag kunna tänka mig att flytta in 🙂
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:50
#81 Kommentar från Svava (svar):
fatou:
att sätta ner foten emellanåt är megaviktigt!
vi är exempel för våra döttrar!
många kramar
*griper lite popcorn på väg ut*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:50
#82 Kommentar från Tonårsmorsa:
HelenaQ: Eeeh, det var inte meningen att du skulle se dammråttorna… *drar ner belysningen lite till…*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:50
#83 Kommentar från Tonårsmorsa:
Svava: Ja, det finns en gräns för alla! Ska du inte stanna Svava? Det kanske blir något mer gott när Alma kommer från affären…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:51
#84 Kommentar från HelenaQ (svar):
*S*…jag kan hjälpa dig att skotta ut dem.
har en bra spade för det
*tar lite popcorn*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:51
#85 Kommentar från Tonårsmorsa:
HelenaQ: Skotta? Räcker det inte med att dra ner belysningen lite till…? Du skulle ju dessutom halvligga och njuuuta…!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:53
#86 Kommentar från HelenaQ (svar):
visst jag glömde
*lägger mig ner*
skönt det är!
*Känner mig lite sådär skönt dåsig*
…du…har…en…väldans…skön…soffaTonårs…ZZZZzzzzzzz……..
ZZZZzzzzzz
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:57
#87 Kommentar från Alma Mater (svar):
Nu har ja kommit på det .. Kan man inte va me de andra barnen och ha roligt i sandlådan så slänger man sand på dom istället, då har man iaf. fått uppmärksamhet för en stund !!
HelenaQ — va gör du här, säljer din pappa popcorn eller eftersom du delar med dig så friskt överallt?
Filten å kudden ger du fanken i det har jag paxat .. å den som är i hörnet är antingen Fatou själv ( hon brukar bli förpassad till en stol i hörnet när ungarna sitter vid datorn) eller så är det grodan i akvariet *s*
Nej nu måste jag rusa till affären .. behåll du dina popcorn * tänk för all del inte på mig *
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 16:58
#88 Kommentar från MoulinRouge (svar):
Jag tycker det är hemskt att folk inte har mer respekt för sina medmänniskor – oavsett tro! Det finns puckon (rent ut sagt) inom alla religioner, nationaliteter o länder – o så kommer det nog alltid vara. Att inte stå för det en viss religion står för, det är en sak – men att ”hoppa på” troende människor som visar stor respekt för andra är inte acceptabelt. Usch va arg jag blir!
O visst måste man kunna ha humor? Tänk om man inte kunde skoja om det mesta, då skulle vardagen bli mycket svårare att orka med 🙂
Många kramar!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 17:09
#89 Kommentar från HelenaQ (svar):
*vaknar tvärt*
shhhsss…Lyssna..
*kupar handen för örat*
catfight hos vendettanbettan!!!
*rusar dit*
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 17:15
#90 Kommentar från Wimlan (svar):
Hur i hela fridens namn kan hon höra det ända hit? Super hörsel!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 17:25
#91 Kommentar från Tonårsmorsa:
Alma Mater: Haha, jag tror HelenaQ har konkurerat ut dig nu… Du får komma tillbaka hit o sätta henne på plats, eller så blir det vi som sätter dig på plats…*Asg*…
MoulinRouge: Tack för din fina kommentar! Ja, jag håller med helt och hållet och tydligen finns det människor till allt…! Det är tur att alla är så olika, men samtidigt så finns det en gräns. För mig är det när man trampar på andra med avsikt!!
HelenaQ: Oj, men varför tog du med dig popcornen? Nåja, jag får väl hänga med då…;-)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 17:32
#92 Kommentar från Tonårsmorsa:
Wimlan: Haha, snacka om superhörsel!! Ja, vad skulle vi göra utan humor? Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 7 oktober 2006, klockan 17:35
#93 Kommentar från Lisa (svar):
Hej Tonårsmorsan! Jag diggar din blogg. Är inte så mycket annars för att läsa bloggar, men din har jag hittat och läser ibland… vill bara påpeka att det inte bara är muslimer som blir påhoppade här i Sverige. Är själv en kristen tjej som upplever att jag ofta på lektioner får stå ut med duma kommentarer från okunniga om Bibeln, kristen tro m.m. m.m. Det handlar helt enkelt om att man ska kunna få vara och tro på det man vill. Men den stora sorgen med Sverige idag är att vi kommit så långt i religionsfriheten att ”alla religioner är fel”…. om du förstår vad jag menar? Har man en tro anses man som svag, att jag *behöver* något att tro på, att jag är *dum* -för vem kan tro på en Gud som inte syns? men gisses?! Kolla runtomkring er! Det är ju bara att sätta sig och kolla på ett löv, hur fint tillverkat det är för att fatta att inget uppkommit från ingenstans, att allt kommer någonstans ifrån. Sen om den personen (idioten) vill fortsätta tro på ett dammoln från ingenstans eller att det var en utomjording som kom i ett tefat -det är upp till den. Men låt mig tro på Gud om jag vill. Vart har respekten i samhället tagit vägen?! … -Oj, vad långt det här blev nu, men… Jag vill bara säga att det är starkt av dig att stå för din tro. Keep up the good work med bloggandet:-)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 17 oktober 2006, klockan 14:46
#94 Kommentar från Tonårsmorsa:
Lisa: Tack för ditt fina inlägg! Ja, jag kan inte annat än hålla med dig! Vi har både religionsfrihet och yttrandefrihet i detta land, men det innebär ändå inte med automatik att man får kränka andra människors tro. Man måste respektera andras olikheter. Man måste kunna diskutera dessa frågor utan att gå över gränsen åt något håll! Kram!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 17 oktober 2006, klockan 15:00