Att bli störd av livliga barn. // Tonårsmorsa.

I en artikel i Aftonbladet kan man läsa att Fritidsresor nu ger möjlighet för sina resenärer på vissa resor att resa ”barnfritt”. Vad kan man säga om det? Jag tycker det är helt ok om man nu blir väldigt störd av barn, eller kanske helt enkelt inte gillar barn. Vem har INTE blivit störd av busiga/vilda/ouppfostrade/livliga barn någon gång? Och vilken förälder har inte någon gång varit i den situationen att man varit medveten om att barnet kanske stör omgivningen, men bara inte fått barnen att lugna ner sig?

Det som dock oroar mig något är den allmänna synen på barn. Även de som inte har barn själva, har ju någon gång varit barn. Alla barn har någon gång varit livliga.

Barn BEHÖVER få leva ut och leka, men barn BEHÖVER också få lära sig att visa hänsyn och respekt för andra människor. Och vart lär man sig lättast att visa hänsyn? Jag är övertygad om att man bäst lär sig detta BLAND ANDRA MÄNNISKOR! Jag tror att om vi hela tiden ska utesluta barn ur ”typiskt vuxna miljöer” såsom restauranger, resor etc. så blir det väldigt svårt att lära barn hänsyn för andra människor.

Så länge det blir några få människor som bestämmer sig för att betala extra och på så sätt få ”barnfria” zoner, så är det nog ingen skada skedd, men om detta skulle bli något utbrett fenomen inom alla områden, så blir jag lite orolig.

I vårt samhälle så har det blivit ok att utesluta barn från många tillställningar redan, i samma takt klagar många på att barnen blir allt mer ”ouppfostrade” och hänsynslösa.

När mina flickor var små så lärde jag dem att resa sig för äldre på bussen. I dag har vi i min stad särskilda bussar för de äldre. En och annan äldre man eller dam kommer nog på bussarna ändå, men det är svårt att lära ut saker i praktiken när man inte konfronteras med dem.

Om alla zoner man tar med barnen till är ”barnzoner” blir jag lite orolig att det är ”okej” för barnen att leva om eller bete sig som andan faller på, vart de än kommer.

Då blir det svårare att lära ut hänsyn bland okända människor. I familjen har man ju naturligtvis alltid högre tolerans än vad man kan räkna med bland ”okända, utomstående” vuxna.

Samtidigt som jag kan ha viss förståelse för att man ibland kan bli väldigt störd av livliga/arga/ledsna etc. barn.

Vad tycker du?

Social comments

Loading Facebook Comments ...

2 svar på ”Att bli störd av livliga barn. // Tonårsmorsa.

  1. Inkopierade kommentarer:

    #1 Kommentar från Lin (svar):

    Jag tycker att det låter helt sjukt…. alla har vi varit barn de flesta har barn och barn-barn… vad är problemet?! xxx

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 10:18

    #2 Kommentar från Millas (svar):

    Ja barn är livliga o lekfulla o alla har vi varit barn själva!! Man måste ju få testa för att lära sig o lära sig gör man säkert bäst tillsammans med andra människor naturligt i vardagen! Tror säkert de flesta har överseende med att vi ”alla varit små en gång” Så tycker jag i alla fall! Önskar en Härlig dag till Dig Toårsmorsa!!! KRAM Milla

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 10:21

    #3 Kommentar från Anti-tanten (svar):

    Jag håller med dig i ditt resonenmang. Visst, jag tycker oxå det är skönt att det är tyst ibland, men hallå lixom. Barn är människor dom oxå. Då är det bättre att förbjuda föräldraskap för egoister. För det är ju oftast så att de barn som är värst aldrig fått lära sig rätt och fel. Vi kämpar med näbbar och klor för att lära våra barn hur man uppför sig. Att man säger tack när man får nåt, nej tack om man inte vill ha osv. Vardagligt hyfs. Och på vardagligt hyfs kommer man långt.

    Att det sen blir katastrof ibland kan hända vem som helst. Ibland sätter sig en unge på tvären och blir ”lille tvärtom” och då finns inget av det dom lärt sig.

    Barnfria zoner låter sjukt tycker jag….

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 10:23

    #4 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Lin: Ja, det är sant, men det finns ju också folk som valt bort att skaffa barn, för att de helt enkelt inte gillar barn. Men samtidigt så har ju de också varit barn en gång, som du skriver…

    Millas: Ja, visst måste det finnas ett visst ”vildutrymme” för barn också. Önskar dig också en fin dag! Kram!

    Anti-tanten: Ja, ibland blir ju barn helt tvärtom, sedaqn finns det ju också barn som fungerar annorlunda (och ibland livligare) p.g.a. funktionshinder! Kram!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 10:32

    #5 Kommentar från Marie-anne (svar):

    jag kan tycka äatt det är ok , vill man som kanske äldre människa åka flyg utan att höra barnskrik och man kan betala för det så är det upp till dem tycker jag. det är ju också så att ju äldre man blir , ju mindre tålamod har man.
    själv har jag också alltid åkt runt med mina fem barn överallt. men när jag skulle åka utomlands så delade jag faktiskt upp dem en gång. tog tre med mig en gång och två med mig en gång. och det var helt ok. tycker som du att barn lär sig respekt tillsammans med andra människor. men tyvärr börjar respekten dö ut. har ju ett jobb där jag träffar mycket folk ute eftersom jag reser en hel del. träffar många fina ungdomar och goa barn, och sen har jag ju själv barn, som inte alla gånger är guds bästa, men att visa respekt och vara ödmjuk och visa empati det är egenskaper som är viktiga här i livet och en stor portion sunt förnuft. kram från marie-anne

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 12:11

    #6 Kommentar från Emma (svar):

    Du har helt rätt!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 13:14

    #7 Kommentar från Imse Vimse (svar):

    Det som irriterade mig en gång, var när ett barn satt och sparkade i ryggen på min flygstol under en hel långresa. Det hade jag gärna sluppit. Annars är det mer irriterande med folk som är berusade på planet.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 14:12

    #8 Kommentar från kattis (svar):

    Helt otroligt korkat!
    Det är ju inte så konstigt som sagt var att barn blir osociala om de hela tiden stängs ute från verkligheten vardagliga liv.
    T.ex.
    Vara med och handla, följa med till ev. tvättstuga, få sitta med de vuxna på nån ”bjud middag”. Få delta i konversationer och mötas med respekt av vuxna.
    Se alltid barnet utan skuld!
    Det är ”vi” vuxnas förbaskade skyldighet att lära dem så att de kan fungera i samhället!!!!!

    Intressant läsning! Tack!
    Ha en fin dag!

    Kattis

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 14:50

    #9 Kommentar från kattis (svar):

    Sick!

    Jag försöker att alltid se barn utan skuld!
    Blir jag irriterad eller likn, så biter jag mig i läppen och håller tyst. Eller så ger jag vårdnadshavaren ”onda ögat” alt. pratar med denna.
    Barn ska ju inte behöva lida för att de inte kan anpassa sig socialt, många barn får ju inte lära sig sånt.
    De skuffas undan och bl.a datorn/tv ´n blir deras ”mentorer”.

    Jag är definitivt inte bäst, men jag försöker att ge mina barn en bra uppfostran med mycket empati!

    Ha en fin forsättning på dagen!

    Kattis

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 14:59

    #10 Kommentar från Christer Vikström (svar):

    Barnfriazoner får mig att se rött, jag blir så förb….d på folk som gnäller på barn, dom har ju själva vart barn! Sköt om dig och ha en fin kväll!
    Vicke
    http://www.vicke.be/m

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 17:55

    #11 Kommentar från Madonnan (svar):

    Barn är ju människor, precis som alla andra… Som om de är ett annat släkte känns det!

    Kram 🙂

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 20:28

    #12 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Intressant att läsa era givande och uttömmande svar! Tack för allas synpunkter, tycker vi verkar ganska eniga, trots allt! *S*

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 6 februari 2007, klockan 21:36

    #13 Kommentar från Karolina (svar):

    Jag håller med. Barn behöver lära sig visa hänsyn. Jag köper ditt resonemang till 100%. Visserligen är vi utan barn…men vi gillar barn och har gärna grannarnas ungar hos oss /lillpojken var här hela sommaren).

    Men jag har också betalat nästan 20.000 kr för en semester som saboterats av en helt galen unge (nä, jag vet, det är inte hans fel att hans föräldrar aldrig satt grnser och alltid låtit honom göra allt). Ungen sprang in i vårt hotellrum, han klättrade över balkongräcker och kastade sand i våra sängar, han skrek, han krävde att alla skulle spela boll, han protesterade genom att kasta pockerböcker i poolen, han älskade när man somnat vid poolen för då gjorde han bomber i poolen och skvätter ner hela poolområdet…. Ja, du fattar. Det var en mardröm. Jag hade i det läget gärna betalat 1600 kr per person för att slippa den pojken.

    (Jag vet, det är egentligen inte fel på den pojken utan på hans föräldrar som sa sig tro på ”en fri uppfostran”.)

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 8 februari 2007, klockan 06:40

  2. Pingback: Tonårsmorsa » Blir vi mer otåliga i välfärdssamhället?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  1. […] Det var inte heller allt för länge sedan SvD skrev om att många önskar barnfria avdelningar på flyget. Jag har också skrivit om det tidigare. […]