Främlingsfientlighet. // Tonårsmorsa.


En sak som faschinerar mig mycket när det gäller främlingsfientlighet/rasism är hur man kan tro, på fullaste allvar att ens eget ursprung är övermäktigt alla andras. Eller att man verkligen på allvar kan säga att ”invandrare är si eller så”. Som om ”invandrare” vore en homogen grupp som alla ”är” på samma vis. Som om alla Kubaner, Kineser, Kenyaner, Kurder, etc. vore likadana och att t.ex. bara vi Svenskar skiljer oss från resten av världen.

Det är en faschinerande åsikt för mig, som jag har svårt att riktigt förstå. Det är klart att människor är olika för att man är född på olika platser i världen och det är klart att olika kulturer påverkar oss olika. Så visst finns det ”kulturella levnadsvanor” och även ”kulturella egenheter” men att på allvar tro att invandrare som grupp skulle vara annorlunda som människor är en obegriplig ekvation för mig.

Sedan vet jag att främlingsfientlighet och rasism finns i alla länder och alla kulturer, även om det ibland tar sig olika uttryck. Men jag anser verkligen att alla fördomar är till för att arbetas bort och jag är övertygad om att fördomar är hämmande för människans utveckling i stort!

Ingen kan förändra alla andra, men vi kan börja med att förändra oss själva och vår egen inställning. Och då har man kommit långt…

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Social comments

Loading Facebook Comments ...

2 reaktion på “Främlingsfientlighet. // Tonårsmorsa.

  1. Inkopierade kommentarer:

    #1 Kommentar från Peter Sjölander (svar):

    Visst finns det rasism överallt i hela världen, men svenskarna är verkligen en av de få folkgrupper som inte har någon som helst motivering till att bli rasister.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 10:54

    #2 Kommentar från Boa, giftfri och kramgo (svar):

    Du har helt rätt. Att bunta ihop människor och sedan sätta epitet på dom är hur idiotiskt som helst. Och det så klart att ett sådant resonemang hämmar utvecklingen hos de människor som gör det så lätt för sig. Livet blir svart eller vitt och däremellan finns ingenting, förutom hat, förakt och fördomar mot ex v muslimer, eller kineser eller norrmän. Det är ju hur jäkla osunt som helst, ändå finns dom, dessa människor, och gör livet riktigt surt för andra. Skämmigt värre!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 10:58

    #3 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Peter Sjölander: Nej, det känns så inskränkt. Jag vill förstå för att kunna bemöta, men jag lyckas liksom inte…

    Boa, giftfri och kramgo: Ja och jag måste erkänna att jag blir lika förvånad varje gång jag möter det. Det är liksom så förvånande att man kan ha så mycket avsaknad av ödmjukhet, förståelse och så mycket negativa energier som jag inte riktigt kan förstå…!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 11:02

    #4 Kommentar från Boa, giftfri och kramgo (svar):

    Nej, jag kan heller inte förstå det. Vad är det som rör sig i skallen på dom där människorna. Det är som dom måste hitta syndabockar; ha någon/några att skylla på för allt som dom tycker är fel. Dom gör det så lätt för sig, och det tyder på en viss begränsning i tankeförmågan – så tror jag det kan vara.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 11:11

    #5 Kommentar från Soulsister (svar):

    Bra inlägg!
    Möter dagligen människor med fördommar med rasistiska undertoner. Gärna mot Polacker, eftersom jag är halv själv.
    SOm du skriver måste vi rannsaka oss själva innan vi börjar med andra.

    BRA!

    kram

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 11:17

    #6 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Boa, giftfri och kramgo: Du har nog rätt där. Ändå känns det så mycket lättare (och bättre i hjärtat) att älska än att hata! Så det känns som vissa bara gör det svårt och trist för sig själva! 😉

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 11:17

    #7 Kommentar från Ida Tjäder (svar):

    Jag läser din blogg dagligen då jag känner samma kärlek till Gambia som du gör! Det känns som om jag känner dig på något sätt genom det du skriver, för det är ju exakt så jag känner.

    Håller förövrigt med dig om det du skriver här ovan. Men som man säger ”everything has its own time”

    Fortsätt vara underbar!
    /Ida

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 11:18

    #8 Kommentar från Rita (svar):

    Hej tonårsmorsa! Tittar in och säger hej.

    Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver. Rasismens fula ansikte dyker upp överallt. Liksom du är jag övertygad om att fördomar kan arbetas bort, och givetvis måste man börja med sig själv.

    Därför är det sorgligt att läsa Peter Sjölanders kommentar. Rasism handlar inte om orsaker, det är att göra det på tok för lätt för sig. Men om vi nu skulle gå på den linjen är det klart att svenskar har likam ycket orsak som alla andra att bli rasister – att se välfärden rasa och nyliberalismen ta över är skäl nog för vem som helst att bli rädd. Och rasism handlar ju i grund och botten just om rädsla.

    Annars visar etnologiska undersökningar att svenskarna i allmänhet är ganska öppna inför främmande kulturer. Men avarter finns naturligtvis överallt.

    Integration och jämställdhet är det viktigaste steget mot en minskad främlingsfientlighet. Vi behöver ett tryggt samhälle som värnar om alla, inte bara om dem som har pengar och status.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 11:39

    #9 Kommentar från Peter Sjölander (svar):

    Varför är det så ”sorgligt” att läsa min kommentar? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att min åsikt inte är samma som din, men jag tycker inte du är sorglig för det.

    Jag anser att svensken verkligen inte ha någon rätt att vara rasistisk med det välfärdssamhälle vi faktiskt lever i nu. Kom inte och snacka om en nyliberal rörelse som tar över, är det något som förändras så är det väl snarare konservatism som är på modet igen. Det finns inga liberaler i Sverige.

    Hur du kan säga att rasismen inte uppstår på grund av ”orsaker” fattar jag inte, det är ju ren retorik. Att skylla på rädsla är faktiskt precis lika mycket copout.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 13:05

    #10 Kommentar från Helena PO (svar):

    Jobben är nyckeln till integration! Säger jag som arbetat i USA och fick vänner genom jobbet!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 13:10

    #11 Kommentar från Imse Vimse (svar):

    Håller med. Jag bloggade om samma ämne häromdagen.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 13:25

    #12 Kommentar från Andjustice4all (svar):

    Ok, så ifall en Svensk blir kallad för jävla svenne så är inte det ett dugg rasistiskt? Svenskar har ingen som helst motivering att bli rasister efter att dom blivit ner kickade av invandrargäng, spottade på och blivit kallade svennar? Jag ser mig inte som en rassist, inte överhuvudtaget, däremot så HATAR jag orättvisor, och för att kunna bekämpa rasism så måsste folk förstå den omvända rasismen. Många Svenskar blir rasister pågrund utav att dom blir kallade ”Svennehora, jävla svenne” osv osv. Om folk vill att rasism ska dö ut, då måsste dom erkänna den omvända rasismen som finns. Det blir liksom en ond circel. Låt oss säga att ett invandrargäng hoppar på en svensk.

    –Bort med rasism, men då också ALL rasism.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 14:11

    #13 Kommentar från Kassandra (svar):

    Njaa.. det är nog inte så många som tror, att ”ens eget ursprung är övermäktigt alla andras”.

    Men förmodligen undrar rätt många med mig, varför det koncept skulle fungera i Sverige, som inte fungerade i det forna Jugoslavien, inte i Rwanda, inte fungerar i Sudan, inte gjorde det möjligt att hålla ihop Österrikes och Ungerns befolkningar osv etc?

    Är det luften? vattnet? eller vad? som skulle åstadkomma en annan utveckling i Sverige än i andra konfliktfyllda länder?

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 18:16

    #14 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Soulsister: Ja,det där med att rannsaka sig själv är nog väldigt viktigt! Kram!

    Ida Tjäder: Tack för din fina kommentar. Ja, människor är kanske inte så olika varandra som vi ibland tror…! Kul att du gillar bloggen, hoppas du hänger med till nästa ställe också! tonarsmorsa.se Kram!

    Rita: Kul att du tittar in. Ja, att finna roten till rasism är nog inte det lättaste, men jag tror det handlar mycket om att gå till sig själv och jobba med sig själv, fördomar bär de flesta av oss på, men det ligger mycket i den gamla aforismen ”Lyfter man blicken-ser man inga gränser!” Ja, det är klart att en integration förutsätter att man VILL ge jobb till folk som även heter ”Mohammed” och inte talar felfri Svenska. Pengar kan visst vara en stor del av det hela, men jag tror också att problemet går utanför ekonomi… Sköt om dig! Kram!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 18:48

    #15 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Peter Sjölander: Det är klart att rasism har fler orsaker än rädsla, även om jag tror att det ligger en hel del i det. Men jag håller till viss del med om att välfärdssamhället med innefattande utbildningar etc. borde få folk att ”lyfta sina blickar” något mer, än den trångsynthet som jag anser att rasism är. Sedan att både ”vanlig” flyktingpolitik, invandrarpolitik tillsammans med arbetskraftsinvandringen har varit med och byggt detta land, gör ju att man tycker vi skulle ha kommit lite längre i denna fråga! Varm kram!

    Helena PO: Ja, det är klart det är betydelsefullt, tycker mig ha sett mycket av det i England också, när det gäller arbeten, men är inte övertygad om att det har lett till samma integration utanför arbetet?

    Imse Vimse: Ska kolla ditt inlägg!

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 18:54

    #16 Kommentar från Tonårsmorsa:

    Andjustice4all: Som jag skrev i mitt inlägg: ”Sedan vet jag att främlingsfientlighet och rasism finns i alla länder och alla kulturer”. Det är klart att ALL rasism är illa. Nej, jag tycker INTE det är ett tillräckligt skäl att bli rasist för att man blivit sparkad och kallad skällsord av invandrare! För man blir inte ”Svensk-hatare” om man blivit nedsparkad av ett svenskt gäng och blivit kallad skällsord. Dessutom tycker jag det är ett konstigt uttryck att kalla det ”omvänd rasism” när en invandrare uttrycker rasistiska skällsord, det ÄR RASISM och inte ”omvänd rasism” i min värld, och lika oacceptabel som någon annan rasism. Men i slutänden verkar vi vara eniga om att ALL rasism är till ondo…?!!

    Kassandra: Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med din kommentar? Vilket koncept fungerar INTE i alla de länder du räknar upp? Mångfalden? Mångkultur? Jag tror det fungerar alldelens utmärkt, men att det handlar om ens egen grundinställning.

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 18:59

    #17 Kommentar från Imse Vimse (svar):

    Jag tänkte trackbacka jag med, men kommer inte ihåg hur man gör??

    Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 12 mars 2007, klockan 22:02

Välkommen att kommentera. Du kan välja om du vill kommentera med wordpress, facebook eller google+ genom att klicka på de små ikonerna ovan. Håll god ton, inga personangrepp och håll dig till ämnet och inom lagens ramar. Alla kommentarer är modererade och godkänns så snart jag får möjlighet. Kommentera gärna i stort och smått. Jag försöker svara på alla kommentarer, men ibland kan det dröja lite. Ordet är fritt, ordet är ditt!

No Trackbacks.