Gnäll-Fatou.

Något som verkligen kan irritera mig, är något som hände mig igår. På väg hem från jobbet så stannade jag på Netto och handlade lite. Bl.a. handlade jag något som de hade extra-pris på. Det var en vara som normalt kostar 60 kronor, men nu kostade det 39 kronor. Jag handlade och när jag betalade så tyckte jag det blev lite dyrt och kollade kvittot. De hade slagit in det gamla priset. Jag sa till i kassan och det är då den där långaprocessen börjar när varan ska plockas fram igen, kvittot ska fram och allt ska slås in igen. Sedan fick jag tillbaka mina 21 kronor och samtidigt ber kassören mig om att skriva på kvittot. Det är just DET som irriterar mig.

Jag vet att det inte är kassörens fel (har själv jobbat i affär), det är den som är butiksansvarig som ska se till att rätt priser ligger inlagda i datorn. Men varför ska JAG skriva under med MITT namn, när det är affären som försökt lura mig på 21 spänn? Hur ofta är det inte som man inte kollar kvittot? De flesta gånger, skulle jag vilja påstå!  

Ja, jag vet att det är gnälligt, men ändå! Jag tycker banne mig att affärerna ska ändra den där rutinen att kunden ska skriva på kvitton, för att affären har gjort fel!

Eller som jag sa till kassören igår: ”Det borde vara AFFÄREN som skrev på åt MIG, eftersom det var NI som försökte lura mig på pengar!”  

Surkärringen trampar till jobbet…

Social comments

Loading Facebook Comments ...

12 svar på ”Gnäll-Fatou.

  1. Tjena! Vill börja med att säga att det är väldigt skoj att läsa din
    blogg, är inne minst en gång om dagen å kikar efter nya inlägg.. Men
    jag jobbar i en butik där det är rutin på att om man drar tillbaka en vara
    så ska det kvittot skrivas på av kunden även om det är butiken som gjort
    fel. Det är en säkerhetsåtgärd för butikerna så att när revisorerna
    går igenom alla kvitton å har sig så kan dom ringa kunden om det verkar
    mysko. Det är en säkerhet för kassapersonalen också för vem vill bli
    anklagad för stöld på sitt egna jobb? Så försök ha förståelse för detta
    i fortsättningen.. Adios! (länkar till en underbar blogg för alla som
    jobbar i butik eller någongång i sitt liv handlar….)

  2. jag håller med dig men dom måste ju göra så för att kunna visa att det verkligen är ett köp som gått tillbaka och ändrats så att affärerna inte kan fuska och ändra lite hur som helst…..kram

  3. Sånt kan göra mig pissed off också!
    Ännu värre är om de försöker säga emot en, när det står tydligt att det är fel. Har hänt mig att de tagit betalt för en vara som jag inte ens köpt! Men hallå!!!

    Kram till dig från mig

  4. Visst är det ”pissigt” men själva underskriften handlar ju inte om att du ska bekräfta att dom gjort fel utan att du kvitterar att du tagit emot kontanter. Även om du bara får 5:- så ska det kvitteras.

    /Eva som är en sån där ”bokföringskärring” som skäller på ”kassörskorna” på sitt jobb och kräver att dom ska ha kvittens från kunden för varje utlämnad krona för att det ska finnas underlag när revisorn kommer.

    ;-D

  5. Angel: Ja, särskilt när man är stressad för att hinna hämta på dagis och man redan stått i en kö-som-aldrig-tycks-ta-slut! Sedan gör affären fel, och jag ska åter plocka upp varor, vänta på att de skriver om kvittona och dessutom ska JAG skriva under med mitt namn… Grrr… Kram!

    J.Lo: Jo, efterosm jag själv har jobbat i kassa, så vet jag allt det där. Men Ändå… det är inte kassörskorna jag kritiserar, för jag vet att de bara gör sitt jobb och inte kan ta andra beslut, men jag kritiserar systemet. Sist det hände mig på ICA Kvantum, att jag upptäckte ett sånt fel, så fick jag 25 spänn. Då kändes det som ett litet plåster på såret och som ett erkännande att butiken gjort fel. Dessutom så blev det värt att skriva på kvittot! Sedan kändes det också mer seriöst, för då vet jag att det ligger i butiksägarens intresse att ändra i datorn, så rätt pris går in, för de har nog ingen lust att betala tillbaka 25 spänn till flera kunder som de gjort fel för! Kul att du gillar bloggen och TACK för att ni alla kassörskor finns!! Ert jobb rockar!

    sarah: Ja, jag vet vad du menar, men jag menar fortfarande att det är affärens fel och att kunden inte borde behöva lägga tid på dessa fel. Det är en annan sak om kunden vill lämna tillbaka en vara, men när affären tar för mycket betalt av mig, inte ens upptäcker att de gör det… ja, läs kommentaren ovan, så förstår du nog vad jag menar! Kram! 🙂

    Soulsister: Japp, kan bara instämma!! Kram!

    Eva: Ja, fast de har ju betalat tillbaka pengar som JAG ÄGER, för att de tagit för mycket betalt, det är ju ínte jag som valt att de ska dra för något som kostar mindre än de tagit betalt för! Läs kommentarer ovan! Men jag fattar, men jag tycker fortfarande ICA gör en bra grej, för då känns det mer seriöst, eller så kan man säga så här; jag är lättköpt: 25 spänn… *S* 😉 Kram!

  6. Jo visst kan det vara irriterande, men vet du hur tröttsamt och tidskrävande det är med Arga kunder som står och trampar vid kassan med kvitto en elak uppsyn och är väldigt otrevliga för att den påstådda extra-priset inte är dragen och när man sedan börjar förhöra sig om vart de sett den påstådda pris sänkningen, så visar det sig vara en annan butik i området som har det. Ta tillexempel ICA som du nämner här ovan de finns ju oftast flera butiker inom ett ganska litet område alla har några gemensamma extra-priser som man kan se på reklamen i Tv sedan har varje butik sina egna extra-priser, man får dessa oftast hemskickade i sin brevlåda om man handlat där tidigare och dragit sitt kort, det står klart och tydligt vilken butik som har extra-priser men tror du att kunderna uppärksammat detta nej! och kön växer….hmmm men vi leer oss igenom, men det är inte lätt alla gånger när det blir riktigt otrevliga. Då är det väldigt svårt att leverera att misstaget är deras eget.
    Angående tiden att skriva på en signatur så handlar det nog mer om att kassörskan/kassören behöver det skyddet

  7. janet: I know where you coming from… men det som irriterar mig är när affären gjortfel mot sin kund. Dessutom är jag aldrig otrevlig i affärer, eller mot andra okända personer heller, så om andra är otrevliga fast DE kollat fel, så kan jag inte ta ansvar för det, samtidigt som jag inte ger alla kassörskor ansvaret för de som är otrevliga, vilket inte ens var fallet igår, varken jag eller kassören var otrevliga, jag påpekade bara att det var AFFÄREN (d.v.s. butiksansvarig) som borde skriva på åt mig och inte tvärt om. Jag hade inte bett affären dra 21 kronor extra från mitt kort och när man nu gjorde det, så anser jag inte ansvaret vara mitt. Men jag fattar vad du menar, eftersom jag själv suttit i kassa, så vet jag att det finns mängder av tjurskallar som kunder…! Tyvärr! Kram! 🙂

  8. äh man får ge och ta från båda sidor. hur jobbigt är det att skriva en liten signatur (och dessutom telefonnummer, iaf i min butik) egentligen. det handlar ju om kassörskornas säkerhet inför arbetsgivaren. man ska va glad att det finns butiker med en massa mat där folk vill jobba så att du smidigt att kan få en massa olika mat på bordet. marginalerna de tar är ju rätt schyssta också egentligen. och sen blir det fel ibland, och varken kunden eller den aktuella kassörskan kanske är ansvarig, och för att slippa ta dit en tredje part och det ska ta en massa tid så görs det smidigt och snabbt i och med signatursystemet. hur ska man egentligen annars göra? ska alla kassörskor ha fullständiga rättigheter att helt efter eget huvud bara kunna ge ut pengar utan någon som helst kontroll. pengar skulle försvinna i drivor, och stackars de 99% ärliga kassörskorna. nä, man får ge och ta, tycker jag.

  9. det håller jag definitivt med om. i egenskap av kassör kan jag tala om att man skulle bli tokig om man inte fick gnälla om arbetet på fritiden. =)

  10. Jag skäller aldrig i kassan på en affär, bara om jag vet att det är ägaren/innehavaren
    eller någon som har nått att säga till om.
    I påskas köpte jag 3 st dvd för 199:- kr på en ”stormarknad” i Täby. Streckkoderna
    var inte kaibrerade så jag åkte på 129:- x 3 = 387 kr i.s.f 199:- diff 187 kr.
    Jag gick till informationen och fick pengarna tillbaka och fick reda på att det var ett misstag. Frågade då om jag av misstag stoppt in en oxfile i byxfickan och av misstag glömde visa upp den i kassan var det bara att betala då om man blev påkommen ?
    Nä då skulle jag bli polisanmäld för snatteri. Jaha, skall jag polis-anmäla butiken för bedrägeriförsök ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

No Trackbacks.