Personal på Clas Ohlson suger!

Igår på min lunch ringde min mellandotter Jai (snart 17 år) och bad att vi skulle träffas. Det gjorde vi. Inne på Clas Ohlson där jag skulle kolla efter ett par saker. När vi väl var där, såg Jai en jättebillig mobil, för bara 299 kronor. Hennes mobil har under en period hängt sig och hon frågade om jag inte kunde köpa den som förskott på hennes födelsedagspresent nästa månad. Jag tyckte den var rätt läcker, platt och fin. Såg lite spacig ut. Det fanns ett exemplar man kunde kolla på, så det gjorde vi. Vi visste ju att mobilen var en enkel modell, utan någon kamera och utan några finesser, å andra sidan tyckte hon inte att hon behövde en massa finesser, utan var mest intresserad av att kunna ringa och sms:a med den. Vi köpte mobilen och trodde allt var frid och fröjd.

När vi kom hem upptäckte dock Jai att dels fanns det inte å, ä och ö. Dels var det så att skärmen var stor, men när man fick upp text så syntes bara ett ord i taget, vilket innebär att man måste trycka ganska många gånger för att kunna läsa ett meddelande. Jag sa att hon ville lämna tillbaka den och i stället köpa någon annan, på ett annat ställe. Jag sa till henne att hon skulle gå tillbaka och påtala att hon ville lämna tillbaka den och att de borde upplysa om att mobilen bl.a. inte hade å, ä och ö.

Idag åkte Jai ner på stan med sina kompisar. De gick direkt till Clas Ohlson med mobilen fint nedlagd i kartongen och kvittot. Jai vågade inte prata så hennes tjejkompis fick göra det åt henne. Hon förklarade att mobilen inte hade å, ä och ö och att hon därför ville lämna tillbaka den. Hon förklarade även att skärmen gav intryck att vara ganska stor, men att hon inte var nöjd, för det visade sig att skärmen visade ytterst lite i taget.

Den kvinnliga expediten svarade att man inte får lämna tillbaka brutna kartonger. Jai ´s kompis stod på sig och sa att det borde ha funnits information om att telefonen saknade funktionen med å, ä och ö. Men tjejen i kassan sa att man kunde ha tittat på den som stod framställd och om man är osäker kan man be personalen få igång den och testa den. Jai ´s kompis förklarade att man inte varit osäker, då man skulle köpa den, då man utgått från att telefonen haft å, ä och ö.

Expediten gav sig inte och tillkallade butikschefen för dagen. Han förklarade att de är noga med att man inte får lämna tillbaka brutna förpackningar, för att man då inte kan sälja den vidare till någon annan kund. Tjejerna gick besvikna därifrån.

Så träffade jag och min väninna Karin tjejerna. De förklarade vad som skett och Karin sa att hon skulle gå ner och försöka se om de inte kunde ta tillbaka mobilen, eller i alla fall ge ett tillgodokvitto.

Karin och jag stegar ner till Clas Ohlson och lägger fram mobilen och kvittot till den ensamma tjejen som står i kundservice. (samma tjej som en halvtimme tidigare, möjligen?) Karin: ”Hej! Vi köpte en mobil i går, men den visade sig sakna å, ä och ö.” Tjejen i kassan tittar på mobilen och kvittot. Sedan säger hon: ”Okej, vill ni ha pengarna tillbaka eller ett tillgodokvitto?”

Vi får pengarna tillbaka och traskar ut ur butiken. Jag ringer upp Jai: ”Jai! Vi är klara nu! Vi är på New Yorker nu om du vill komma och hämta pengarna!”

Jai: ”Va? Skojar du?”

Jag: ”Nej, vi har pengarna!”

Jai: ”Du skämtar, mamma? Fick ni pengarna tillbaka? Fast vi kämpade jättelänge och de sa att vi är väldigt hårda med att inte ta tillbaka något med uppbruten kartong!”

Jai och hennes kompisar kommer och möter upp oss och hämtar pengarna, men de kan fortfarande inte fatta att vi verkligen fick dem tillbaka utan ens en argumentation!

Ska jag vara ärlig så fattar jag det inte ens själv. Jag tycker det är för jävligt att man visar så dålig respekt för ungdomar! Varför i hela världen skulle deras pengar vara mindre värda än en vuxens? Ungdomar är dagens och morgondagens konsumenter. Jag skulle snarare vilja påstå att 300 spänn för någon som bara har sitt studiebidrag är bra mycket mer än för en vuxen med en lön.

Jag har shoppat en hel del på Clas Ohlson de senaste veckorna, men det kommer att dröja innan jag går dit igen, det vill jag lova! Jag hoppas inte all deras personal behandlar ungdomar så respektlöst!!

Andra bloggar om: , , , , , , Å, , , ,

Social comments

Loading Facebook Comments ...

27 svar på ”Personal på Clas Ohlson suger!

  1. Jag hoppas verkligen att det var en ”engångsföreteelse” och att det handlade om en enstaka person som hade en otroligt dålig dag.
    🙁

  2. Äh, fy fanken vilken dålig stil! Usch vad sur jag blev när jag läste detta! Så jädra trist att man anser sig ha rätt att lura ungdomar – för det var ju precis det de ville göra!

  3. Eva: Ja, det hoppas verkligen jag med. Fast det var ju inte bara en person, utan två personer. Först expediten och sedan butikschefen. Så minst två personer jobbar påp Claes Olsson i Uppsala som tydligen diskriminerar ungdomar framför vuxna. Det är i alla fall min tolkning! Kram!

    Ulrika (i Uppsala): Ja, trots att jag var på så bra humör igår, så var det svårt att hitta tillbaka till den känslan efter besöket på Claes Olsson. Även Om Jai var glad över att få pengarna tillbaka, så hon kan köpa annan mobil, så hade det ändå känts mer okej om vi vuxna också blivit nekade. Jag tycker också att det är lurendrejeri. Dessutom tycker jag det är respektlöst! Sedan försöker vi lära våra ungdomar att alla människor har samma rättigheter. Alla har samma värde etc. För mig stinker sånt här! Kram!

  4. Jag tycker du ska ringa butikschefen och skälla ut honom efter noter och hota med att anmäla butiken för diskriminering! Sådär får det absoult inte gå till ju. Självklart har man bytesrätt och då ska den gälla alla. De tänkte naturligtvis att ungdomar kan man lura och köra över, så de sa som de sa för att se om de gick på det, så butiken slapp förlora pengar. Riktigt vidrigt.

  5. Danni.: Ditt förslag är ett bra förslag. Jag har så svårt att skälla på främmande personer bara, men jag ska verkligen fundera på att göra något mer. Egentligen skulle jag vilja gå ner på Claes Olsson igen, med barnen och förklara läget och fråga vad de har för ursäkt? Jag tror det var en diskriminering av ungdomar som skedde, men det är klart jag inte håller för helt omöjligt att det var en annan typ av diskriminering heller, då både min dotter och hennes två kompisar har ”utländskt” utseende…? Kan det ha spelat in? Kan det ha gjort att man inte heller reflekterade över när jag och min väninna kom in, att vi kunde tillhöra samma ”grupp”, för att vi ser svenska ut? Jag vet inte, men oavsett så var det en väldigt uppenbar diskriminering! Tack för din kommentar! 🙂

  6. Det kan ju förstås också ha spelat in, samma sak händer nämligen ofta min pappa när han ska lämna tillbaka saker eller om det är något tjafs med myndigheter. Han ringer/går dit och de tajfsar som sjutton, sedan ringer/går mamma som är svensk dit och då är det plötsligt ett missförstånd och inga problem…Vilken diskriminering det än var fråga om så var det riktigt ruttet. Tydligen värdesätter de inte sina framtida kunder, för är man otrevlig mot ungdomar så brukar det spridas snabbt.

    Jag förstår att det är jobbigt att skälla på främmande personer, men ring dit och prata lugnt och säg att du inte tycker att det är okey och att du funderar på att anmäla dem för diskriminering. Om de då blir otrevliga så kommer du komma igång med skällandet av bara farten 🙂

    Tack för din kommentar med! Saker till hemmet är inte så pjåkigt det heller 🙂

  7. Skönt att du fick det fixat iaf! Tänkte bara lämna ett avtryck eftersom jag har varit inne och kikat i din blogg. Ha en fortsatt trevlig söndag!
    //Petra

  8. har tyvär råkat ut för liknande saker flera gånger och då brukar min mamma gå till affären efter mig med varan och då är det inte några problem alls.

    har även många kompisar som råkar ut för det men att det inte är några problem när en vuxen kommer och säger samma sak (oftast någons mamma eller pappa).

    vet inte om affärerna ”utnyttjar” att vi är unga och inte riktigt vet vad vi har rätt till egentligen ?
    skönt att ni fick tillbaka pengarna sen iallafall men det är synd att det är såhär =/

  9. Danni.: Tack för alla lysande tips! 🙂 Ska se hur jag går vidare med det…! Kram!

    Petra: Tusen tack, önskar dig detsamma!

    Skruttan: Ja, det är lika trist varje gång det händer och det sänker verkligen humöret. Tyvärr ger det ju inte heller ”cred” till kedjorna som bemöter sina kunder på det viset. Särskilt när det är våra ungdomar! Kram!

  10. Det där har man ju varit med om flera ggr tyvärr. Butikspersonal tar tyvärr ofta för givet att ungdomar är ute efter att försöka luras, stjäla osv.
    Ibland undrar jag hur länge man egentligen ska behöva stå ut med att bli behandlad så? Jag är ju nästan 10 år äldre än Jai ifall jag inte minns fel(?) och jag råkar fortfarande ut för butikspersonal som beter sig på det viset. (Senast häromveckan när personalen i Duka-butiken här i stan följde efter mig genom hela butiken eftersom dom verkade tro att jag skulle sno nånnting.) Eller så ser jag kanske fortfarande ut som 17? Ehh.. ja just det! Vi säger väl det va? Det LÃ…TER ju onekligen bra iaf! 😉 Kram på dig

  11. Cel ´dara: när butikspersonal följer efter mig brukar jag vända mig om och säga ”jag kan visa väskan för dig på vägen ut, så slipper du slösa tid på att följa efter mig”. Jag tycker att det är rent ohyfsat att följa efter kunder på det sättet, jag menar, utan kunden ingen lön. Har själv jobbat i butik och misstänker man snatteri finns det diskreta sätt att hålla koll på.

  12. Det verkar som att ju yngre man är ju mindre respekt får man speciellt om den man bemöter själv är äldre än en själv. När jag gick så ofta till doktorn för min värk och inte hade fått riktig diagnos osv när jag var i 25-26 års åldern så hjälpte det att ta med min mamma. När hon följde med så tog sig läkaren mycket mer tid och jag fick bättre hjälp. Samma sak när en myndighet brytit mot en regel och jag tagit upp det med dem. Helt plötlsligt när mamma bara lyfte telefonen och ringde dem och informerade om vilken regel de brytit mot så fixade det sig jättesnabbt. Trots att jag varit där och påpekat om samma sak. Jag är rätt bra på att stå på mig och fight for my right so det handlade inte om att mamma var bättre på att snacka utan bara om att det är lättare att köra över unga människor och äldre tar man på allvar.

  13. Helt idiotiskt, man ska inte behandla människor olika pga ålder eller hudfärg. Sånt gör mig förbannad. För några år sen var jag inne i en smyckesaffär och tog upp nåt örhänge eller vad det var, lade sen tillbaka det. Sen gick jag därifrån. Butiksbiträdet som då var där stoppade mig och ville kolla igenom alla mina fickor och grejer, självklart hittade dom ingenting men jag blev så förbannad över att dom bara utgår från att är man tonåring så stjäl man då kan man inte vara ärlig. När dom insåg sitt fel skämdes dom en hel del men ändå. Det ursäktar ingenting!

  14. Yrsa: Nej, att diskriminera folk är aldrig okej, däremot så är det väldigt svårt att bevisa att man blivit felbehandlad p.g.a. just diskriminering, men i fallet Claes Olsson var det ganska uppenbart! Kram!

  15. /…men det är klart jag inte håller för helt omöjligt att det var en annan typ av diskriminering heller, då både min dotter och hennes två kompisar har “utländskt” utseende…?/

    -Jag har märkt samma sak när man e inne i en butik i sällskap med mörka kompisar.
    Jag blev chockad första gången, för det händer inte ofta när man går ensam eller med nån ljus person.
    Det är sjukt att det ska vara så.

    -Jag ska börja säga som Danni! (kommentar #12) / Mari

  16. Mariebrima: Ja, det är så otroligt trist att det ska få vara så. Att man ska känna sig utpekad och diskriminerad, oavsett anledning! Ja, jag tycker också att Dannis kommentar är användbar! 😉 Kram!

  17. Hej !
    Jag har själv arbetat i butik som både anställd och som butikschef, dock ej på Claes Olsson!
    De flesta butiker har samma policy man tar inte tillbaka en bruten förpackning, för det är som flickorna fick veta att man kan inte sälja vidare den. Du hade tur att tjejen tog tillbaka den. Enda gången är om man ska reklamera en felaktig produkt! OCh man som kund är skyldig att själv ta reda på att produkten passar innan man bryter förpackningen. Jag arbetade på Jysk och det hände ofta att kunden kom hem med en stor möbel eller kanske monterade upp den fel. När man monterar en trä möbel ska man ALLTID använda trälim till plugg och kanter. Väldigt ofta kom man tillbaks med en produkt man inte hade gjort så med och folk blev helt galna för de kanske hade hyrt en bil för att återlämmna den. Eller man har låtit sina barn hoppa i sängarna och plankorna på under sidan gått av. De ger inte heller rätten att återlämna sängarna. Enda gången man kan göra det är om det finns ett kvisthål och man ser att brädan spruckit vid kvisthålet. Jag har fått så mycket utskällningar under min tid på Jysk ibland gick man gråtandes hem. Alla företag har sin policy men som kund måste du också se till att du får den upplysning som du behöver av produkten. Jag kan bara säga att de som pratade med tjejerna först hade rätt, och du o din vännina hade turen att möta en okunnig personal. Så i framtiden va säker på att produkten motsvarar dina krav, för som kund har man inte bara rättigheter utan även skyldigheter,
    Inger

  18. Inger: Ja, fast i detta fall så saknade telefonen alltså Ã…, Ä och Ö, vilket man inte kan utgå ifrån om man köper en telefon idag, jag har aldrig varit med om att en telefon köpt i Sverige saknar bokstäver ur alfabetet. En annan grej är att det troligen var samma person som hjälpte mig och min väninna, som strax innan hjälpt Jai och hennes kompisar.

  19. Pingback: Tonårsmorsa » PEACE is made

  20. Pingback: Tonårsmorsa » Clas Ohlson suger på sockerbitar och är jättesöta

  21. Hej, tonårsmorsan.

    Så alla Clas Ohlson’s 3000 anställda suger? Trots att du inte kontrollerat produkten som du köpte, du bröt förpackningen och blir förvånad över att du ej fick returnera den????
    Så du tycker dom skall försälja den brutna varan till reapris till någon annan för att du varit slarvig?
    Hur skulle du själv agera om du drev ett företag i vinstsyfte?

  22. Nils: Läs om. Läs rätt. Ingenstans står det i mitt inlägg att alla Clas Ohlson ´s 3000 anställda suger!! Orka. Inlägget är ETT OCH ETT HALVT ÅR gammalt och sedan dess har minst 2 ”sockersöta” inlägg om Clas Ohlson skrivits, varav båda är länkade här ovan:

    http://fatou.se/2008/11/26/peace-is-made/

    http://fatou.se/2009/05/27/clas-ohlson-suger-pa-sockerbitar-och-ar-jattesota/

    Problemet var inte heller om förpackningen var bruten eller ej, utan problemet var att man dels valde att behandla kunder olika med några få minuters skillnad och ett annat problem var att man sålde en telefon utan att informera om att den saknade åäö och att displayen visade ett enda ord i taget, trots att den såg stor ut!

    Skulle du utgå från att en mobil saknade å, ä och ö, när du köper den i Sverige och det inte finns någon information om det tillgänglig vid köpet?

    Men skulle jag driva ett vinstgivande företag (igen) så skulle jag definitivt upplysa kunderna om att det saknades å, ä och ö och sedan skulle jag också upplysa om att trots att displayen ser stor ut, så får du bara upp ett ord i taget!

    Men. Som sagt. Clas Ohlson är förlåtna! 😉

  23. Jag måste säga att, jag som praktiserar i Clas Ohlson har aldrig haft problem med detta. Vi brukar säga heldre ge än fälla. Sen får varje person gör ut i från sin egen samvete och val om man ska ta som återköp. Det har inget med Butikschefen att göra! Sen att ni inte såg att å ä ö saknade är inte säljarens fel. I svensk lag finns det inget som säger att man måste ge tillbaka köpt vara eller återköp, det har företagen själv lagt ditt som policy. Ingen företag är skyldig ta emot återköp det är ingen lag på det. Där emot måste det ta emot reklamation, som köparen själv inte orsakat. Sen att ett produkt som är köpt är köpt. Men varje företag har sin egen policy pga service inriktning.

    Sen de där med tonåringar, så vet man aldrig vad som kunnat gjort. Inget illa menad, ibland tycker tonåringar att man kan göra hur som helst vad som helst, kanske kom det med kaxig ton och vill ha och krävde. Varken du eller jag eller någon annan förutom dem vet hur det pratades, på vilket sätt saker la upp. Men visst, hade jag stått där så hade jag nog tagit emot och get pengarna tillbaka eller tillgodo kort.

    Men under min praktik plats så har jag inte sätt eller varit med om bättre service bemötande som Clas Ohlson har, då är jag en sån som handlar väldigt mycket på olika affärer. Oftast är alla väldigt lik varandra i kund bemötande.

    Har inte varit med om något sådant scenarion som din dotter och hennes vänner varit med om. Tråkigt att höra om detta, om det nu exakt var så.

    • Det här inlägget handlar inte om lagen eller om återköp eller vem som har rätt eller fel. Det här inlägget handlade om att två ungdomar blev sämre behandlade än två vuxna inom loppet av en kort stund. Inlägget är för övrigt fem år gammalt och om du läser de övriga kommentarerna och länkarna så finns många ”positiva” upplevelser från Clas Ohlsson efter det, men det förändrar inte att jag vid detta tillfälle tyckte de behandlade två ungdomar sämre än två vuxna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  1. […] räckte i typ mindre än 10 minuter när man pratade med någon. (Jag vet att jag sagt att jag skulle bojkotta Clas Olsson, men jag har brutit mitt löfte nu, the point is […]

  2. […] detta inlägg. Jag skrev för bra precis ett år sedan ett inlägg där jag dissade Clas Ohlson: Personal på Clas Ohlson suger. Men nu har de antingen gått charmkurs, eller så har de ändrat sina riktlinjer eller något […]