Viktig bok om kvinnlig omskärelse

skandad-khady.jpg

Skändad är en bok som handlar om kvinnlig omskärelse. Den handlar om en flicka från Senegal som blir omskuren vid sju års ålder och det är en viktig bok. Den är skriven med lätt text och är därför väldigt lättläst. (Jag läste ut den på ett dygn) Jag tycker att boken är bra och man grips av historien, samtidigt som den ger en del kunskap om omskärelse och även om kvinnoproblematik i Västafrika och även om kulturkrockar. Samtidigt så är det viktigt att komma ihåg att mycket har hänt även i Västafrika sedan tiden då det mesta i denna bok utspelar sig. (Från 1959 och framåt)

När det gäller just omskärelse i Gambia (som är grannland med Senegal) så vet jag att den är väldigt låg i storstäderna, oavsett stamtillhörighet. Den är dock vanlig förekommande på landsbygden, men av den information jag lyckats få, så verkar det som om det även där är på god väg att minska. Särskilt bland de som har släktingar och anknytning med folk i städerna. Jag hoppas att informationen om kvinnlig omskärelse fortsätter att spridas i Afrika och att den upphör, även om jag förstår att det kommer att ta tid i vissa länder och bland vissa folkgrupper. Men det är ändå så att kvinnlig omskärelse är förödande för kvinnor och flickor som blir utsatta för det, med både invändiga och utvändiga sår som så småningom blir till ärr som aldrig riktigt kommer att läka till fullo!

Det jag blev lite förvånad över i denna bok är att det verkar som om det är accepterat att gifta sig med släktingar, något som är väldigt ovanligt Gambia. Men så är det ju många traditioner som skiljer sig mellan olika stamtillhörigheter också. Stammen som huvudrollen i boken tillhör, heter Soninke och är liksom många andra stammar, en från början invandrad stam i Senegal. Eftersom jag har relativt dålig kunskap om just denna stam, så är det svårt att avgöra vad som var vanligt för tiden i den stammen eller vad som handlar om landets kulturella ramar.

Idag räknar WHO att ca: tre miljoner flickor omskärs varje år. Det är en enorm och en förödande siffra.

Av de män och kvinnor från Gambia som är bosatta i Sverige som jag brukar tala om detta med, från olika stamtillhörigheter, så framkommer väldigt snabbt att de är emot kvinnlig omskärelse och att de uttrycker stark motstånd till dessa ingrepp! Det är glädjande i alla fall.

Den bok som för övrigt mest berört mig i detta ämne är boken ”Omskärelsen” av Alice Walker (samma författare som till Purpurfärgen som senare har filmatiserats av Steven Spielberg) som jag varmt rekommenderar!

Boken skändad av Khady Koita berör även ämnen som Månggifte, bortgifte och även barnäktenskap.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Social comments

Loading Facebook Comments ...

8 svar på ”Viktig bok om kvinnlig omskärelse

  1. har inte riktigt förståt varför man omskär kvinnor. Skulle gärna vilja läsa en såm bol för att förstå mer. Men självklart låter det så hemskt…För mig är det tortyr…men som sagt skulle gärna vilja veta varför de gör det?

  2. Birsen: Det är en gammal, gammal, barbarisk tradition som ännu lever kvar på vissa håll. Jag vet inte exakt hur den uppkom, men några skäl som brukar uppges är att dels tror man inom både kristendom och islam att det är något som stödjs av religionerna, vilket inte stämmer (men tala om för en analfabet som fått inpräntat sedan barnsben att det faktiskt inte stödjs av deras religion!) andra skäl som brukar uppges är att mannen ska veta att kvinnan är oskuld när han gifter sig med henne, att man vill frånta kvinnor den sexuella drivkraften för att förhindra otrohet etc. På vissa platser har man fått inpräntat att om man inte tar bort klitorisen, så kommer den att fortsätta växa och växa till något ohyggligt! Om du vill få mer kunskap, så föreslår jag i första hand att du läser ”Omskärelsen” av Alice Walker, går att låna på bibliotek, den trycks inte längre på Svenska, så det kan vara svårt att få tag på den i bokhandeln, men den finns att köpa på olika andra hands ställen, typ Tradera etc.

    I Omskärelsen (och även i denna bok; Skändad) framgår tydligt att även om det är ett manligt påfund från början, så är det oftast kvinnorna som håller hårdast vid traditionen!

  3. på youtube finns en video när man får se att en kvinna håller fast en lite flicka medans en annan kvinna omskär den här lilla flickan. flickan gråter och skriker hysteriskt jag börjar stor gråta när jag såg den här videon det är vidrigt!!
    skulle nog inte kunna läsa boken jag får den här flickans gråt och skrik i huvudet så fort jag hör ordet omskärelse:S

  4. martina: Ja, jag tror inte heller jag vill se den filmen, även i boken finns ju en ganska närgången beskrivning, samtidigt så tror jag det är viktigt att försöka sätta sig in det, utan att själv utsättas för det hela! Ja,d et är verkligen hemskt!

  5. Skulle nog gråta om jag läser boken. Hemskt!

    ps.. så väldigt ovanligt är det väl inte med släktäktenskap? Eller tänker du på väldigt nära släktskap. För annars förekommer det ju i var och varannan compound, kvinnor som gifter sig med sin pappas kusin t ex etc.. ds

  6. jag har läst boken , mkt bra!
    men vill tillägga att i senegal är förekomsten av stympning ganska så liten numera , inte bara i gambia den är liten.
    Det är enligt senegalesisk lag olagligt att stympa kvinnor. Drär det nu 2008 förekommer är mest på landsbygden , det försvann för längesen från städerna i senegal.
    Wolostammen har däremot sedan en mkt lång tid tillbaks vart emot kvinnlig omskärelse o därmed knappt utövat den.
    Detta ville jag säga eftersom jag tycke det i ditt inlägg lät som att det var mer stympning i sengeal vilket inte stämnmer.
    tack för en jättbra blogg! 🙂 läser de gärna o ofta

    mvh elin

  7. Jag var i Gambia för några veckor sedan och besökte national museét i Banjul där de informerar en hel del om kvinlig omskärelse, och många stammar utför fortfarande dessa ”ritualer”. Enligt en vän från Mandinari är alla hans systrar omskurna och att det är mycket vanligt. Jag kan också tillägga att anledningen till kvinnlig omskärelse är endast pga dålig kvinnosyn, att kvinnan inte ska onanera, kunna nuta av sex, eller vara otrogen mot sin man. Eller som någon av de gambianska killarna sa ”så att hon håller sig hemma”… kontrolleras och tuktas med andra ord. Det är långt ifrån borta i Gambia och alla vi som älskar detta land måste tillsammans försöka få dem att förstå och informera. De verkar till viss del mottagliga för diskussion i alla fall.

  8. I Gambia praktiseras kvinnlig könsstympning i allra högsta grad. 16 länder i Afrika har lagstiftat mot kvinnlig könsstympning, dock inte Gambia. Det praktiseras på landsbygden såväl som i städerna. Sorgligt nog.

    ”Gambian authorities have not passed a law yet that prohibits FGM (Country Reports 2004 28 Feb. 2005, Sec. 5; The Independent 21 May 2004). Sources explained that while ”in theory” the Gambian government is opposed to FGM (The Independent 19 Dec. 2003; see also Country Reports 2004 28 Feb. 2005, Sec. 5; WHO 1 Feb. 2004), the same government continues, in practice, to act in ways that favour it and to bar anti-FGM activists from media access (ibid.; The Independent 19 Dec. 2003; PANA 30 Nov. 2004). According to Country Reports 2004, Gambian president Yahya Jammeh stated that the ”government would not impose a ban on FGM” (28 Feb. 2005).”
    UNHCR The UN Refugee Agency

    I juni -09 går det att läsa hos Amnesty att 24 byar i Upper River Region har undertecknat dokument där man säger sig sätta stopp för könsstympningen. I denna region är 90% av kvinnorna utsatta för FGM mot 78% i resten av landet.
    http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/28e7508e9f17c671c1256d79002f6b1e/50ab3394bbfc8b40c12575de0053621b?OpenDocument

    Då kvinnlig könsstympning är olaglig i Sverige och många andra länder, kanske det är svårt att försvara den åsikten, och det kan vara på sin plats att uttrycka åsikten att ”man är emot” och påstå ”att det knappast förekommer längre”.
    Som ”oinvigd” tillåts jag heller inte få så mycket information eftersom endast de ”invigda” får denna kunskap och därmed är dörren stängd, så att säga. Männens roll är obetydlig i sammanhanget, detta är förbehållet kvinnorna.
    Om man vill vara behjälplig i arbetet med avskaffandet av denna ”tradition”, kontakta de organisationer som arbetar för ett avskaffande av så kallad ”njaakaa” (mandinka), könsstympning : Tostan, Amnesty, Gamcotrap, Niyo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

No Trackbacks.