Slöja provocerar när våra fördomar inte kan besannas

Jai testar hur det känns att bära Hijab (slöja)

Jag är för individualism. Jag tycker att det är viktigt att mina barn lär sig att tänka själva. Att de inte känner att de måste vara som alla andra. Jag vill ge dem utrymme att utveckla sina positiva egenskaper. Jag vill gärna uppmuntra till fria tankar och kritiskt tänkande. Jag tror det är viktigt att man känner att man kan vara den man är och inte känna som om man är stöpt i samma form. Att man har rätt att ha sin egen personlighet.

För många av oss kan det räcka att ha en egen personlighet genom att man bär ett par udda örhängen. Eller att man tar på sig olika strumpor när man går till jobbet. För andra krävs det så mycket mer. Kanske att man bär en knallgrön tuppkam som frisyr, att man genomgår ett könsbyte för att helt och fullt känna att man kan vara sig själv.

I Sverige har vi en väldigt stor öppenhet när det gäller detta, tror jag. Det tycker jag om. I Sverige kan du gå ner på stan med i stort sett vilken klädstil som helst, utan att folk höjer på ögonbrynen.

I Sverige har vi demokrati, yttrandefrihet och religionsfrihet. Jämställdheten har kommit långt på många områden. Att kvinnor bär slöja över håret (hijab) har blivit en allt vanligare syn i vårt samhälle och på de flesta platser i vårt avlånga land, blir man inte uttittad om man bär slöja idag. Däremot har debatten varit relativt enformig om att det är kvinnoförtryckande att bära slöja. Att det är ett påfund som män tvingat på sina kvinnor.

Idag väljer allt fler kvinnor att bära burka eller niqab, alltså en mer heltäckande form att beslöja sig med. Denna typ av slöja leder ofta till heta diskussioner. Ã… ena sidan vill man skydda kvinnor genom att låta dem ”slippa” beslöja sig, vilket kan vara kvinnoförnedrande om man tvingas bära den mot sin vilja. Ã… andra sidan så handlar det många gånger om oss i västvärlden och vår personliga syn på just slöjan. Vår fördom vågar jag mig till att skriva.

För jag tror uppfattningen av att det endast är kuvade kvinnor som blivit påtvingade detta, som bär slöja, är utbredd.

Att det är en bildad, frispråkig och väldigt bestämd kvinna som hävdar sin rätt att få bära denna slöja, krånglar genast till debatten, för då är den inte längre svart/vit, utan debatten får helt plötsligt nyanser som passar mindre bra ihop med våra egna fördomar! Hur kan man hävda rätten att skydda kvinnor när det är de som kräver att få bära denna typ av beslöjning?

Alia Khalifa berättar i Expressen om sin syn på saken. Alia berättar om sin kamp för att få bära sin niqab. Hur hon försöker finna lösningar som fungerar för alla. Alia har växt upp i Sverige, hon framstår som både frispråkig, självständig och försöker kompromissa sin önskan att få bära niqab med att tillgodose sin skolas önskemål.

Alia krånglar verkligen till det. Till en sådan grad att det debatten närmast tycks visa att folk blir oerhört provocerade av kvinnor som Alia. Det är som om man inte kan bära slöja/burka/niqab och tänka själv. På samma gång.

Samtidigt så finns det naturligtvis ytterligare problem med denna typ av beslöjande. Det handlar om säkerhet och möjlighet till identifikation. På världens flygplatser har man ofta löst det hela genom att personen i fråga lyfter upp sin niqab för en kvinnlig personal, som på så sätt kan identifiera personen under sin niqab.

I fallet med Alia så har hon bett om att få lösa säkerhetsfrågan om sin utbildning på samma sätt. Hon har bett om att när än hon blir ombedd att identifiera sig, så kan hon göra det och även inför tentor, att få bli identifierad av personal. Då väcks frågan om hennes utbildningsinriktning. Kan man på ett trovärdigt sätt vara en bra pedagog för barn, trots att man endast ser ögonen på personen? Även här har Alia ideér och förslag…

Socialdemokraternas kvinnor; Nalin Pekgul, Johanna Graf, Lotta Håkansson Harju, Carina Ohlsson, Carina Hägg och Maryam Yazdanfar skriver på Newsmill att vi inte ska acceptera heltäckande slöja. De skriver bland annat följande:

Kristna extremister känner vi igen när vi ser dem. Det rör sig om relativt små samfund som inte är representativa för kristendomen. Svårigheten i dessa fall är att avgöra var samhället ska dra gränsen när individer inom dessa samfund riskerar att berövas sina rättigheter. När det gäller muslimer är problemet att kunskapen om islam är så dålig i västvärlden att vem som helst som är tillräckligt högljudd tillåts representera hela den muslimska befolkningen. De som är mest högljudda och ihärdiga är nämligen ofta just extremister.

Väl skrivet. Vidare skriver de att:

På Västerortsskolan i Stockholm förbjuds de kvinnliga eleverna att bära heltäckande slöja under lektionerna och för det har skolan anmälts till Diskrimineringsombudsmannen. Men vi anser att skolan gjort rätt. Heltäckande slöja är ett sätt att utestänga kvinnan från kontakter med andra människor än den närmaste familjen.

Här återkommer vi alltså åter till den förtryckta kvinnorollen, där man tvingas på en slöja. Dessa kvinnor finns naturligtvis, att påstå något annat vore att blunda för verkliga problem. Men om vi då återvänder till Alia Khalifa. Den 24-åriga kvinnan som kämpar på alla sätt och vis för att kunna slutföra sin utbildning samtidigt som hon står på sig och vill fortsätta bära sin niqab.

Ska vi skydda våra kvinnor från manligt förtryck? Eller ska vi låta kvinnor SJÄLVA få välja sin klädsel? Eller ska vi hindra dem? Eller finns det helt enkelt en väg mitt emellan. En LAGOM väg, i bästa Sverige-andan? En väg där vi kan göra både ock? Både kämpa mot förtryck av kvinnor OCH tillåta dem bestämma över sina egna kläder? Med eller utan slöja?

bloglovin

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Social comments

Loading Facebook Comments ...

16 reaktion på “Slöja provocerar när våra fördomar inte kan besannas

  1. Jättesvår fråga tycker jag. Ã… ena sidan kan jag känna att just niqab och burka inte inbjuder till ett liv utanför hemmet samtidigt som jag känner tjejer som valt det och som gärna vill jobba och är smart och roliga. Det viktigaste måste ju vara individens egna önskemål även om omgivningen tycker att personer förtrycker sig själv eller begränsar sig.

  2. sarah: Jag kan bara hålla med. Jag tycker det här är sjukt svårt. Det vore så enkelt om världen var svart/vit ibland och man kunde säga något som gäller för alla. Ã… andra sidan vore inte människan och livet lika intressant då…! 😉

  3. Mycket svårt och vill verkligen betona att det inte finns någon rasism i min åsikt men jag tycker faktiskt inte det är ok att bära heltäckande slöja i Sverige. Man får ju även ta hänsyn till de som ska utbildas av denna kvinna, visserligen säger hon på distans men det är väl inte det ultimata för en utbildare att alltid hålla i distansundervisning. Om man oavsett skäl vill bära sin slöja, så vore det väl enklare att göra så i ett muslimskt land, visserligen blir det väl ambivalent även där då det faktiskt finns kvinnor i muslimska länder som faktiskt är förtryckta och säkert gladeligen skulle slippa bära slöja.

  4. Blackcat: Jag håller med om att det är en jättesvår fråga, där jag inte heller känner att jag har ett självklart svar. Däremot känns det som om min åsikt lutar åt att jag tycker man ska ha rätt att bära även den heltäckande slöjan, förutom inom vissa yrken av säkerhetsskäl. Men jag anser nog inte att skolan är rätt ställe till förbudet, för då tycker jag man talar emot sig själv när man säger ”för att förhindra kvinnoförtryck”. Förtryck kan stävjas mer med upplysta och utbildade människor, menar jag och därför blir det motsägelsefullt att hindra kvinnor att studera med slöja. Jag tror det finns andra vägar än förbud av slöja, för att hindra kvinnoförtryck… Men, som sagt, frågan är svår och har inget självklart svar som passar för alla!

  5. Jag tycker att det ska vara upp till individen om man vill bära heltäckande slöja. Vi kan inte skydda kvinnan mot förtryck hur mycket vi än vill. Kvinnan blir förtryckt i alla religioner, alla länder, i hela världen. Vi har ju förtryckta kvinnor i Sverige också utan burkor från vanliga svenska protestantiska hem. Nästan 200 om året blir tillochmed mördade i Sverige varje år. Man kan ju bara tänka vilket förtryck de blev utsatta för innan de mördades!

  6. För det första vill jag poängtera att man aldrig har rätt att förbjuda folk att klä sig som de vill. Enda undantaget är om klädseln eller frånvaron av klädsel kan utgöra en fara för andra. Men man har däremot inte rätt att kräva att få arbeta eller studera var man vill. Väljer man att täcka hela sin kropp och omöjliggöra identifikation eller kanske försvårar upprätthållandet av hygienregler eller kommunikation, då får man acceptera att man har begränsat sina valmöjligheter.

    Sen vill jag kommentera en sak du skrev. ”Däremot har debatten varit relativt enformig om att det är kvinnoförtryckande att bära slöja. Att det är ett påfund som män tvingat på sina kvinnor.” Det ÄR ett påfund som män har kommit på för att kontrollera sina kvinnor. Bruket är äldre än islam och har sitt ursprung i länderna kring Medelhavet. Det finns med i alla de tre abrahamitiska religionerna. Påbudet att kvinnan ska dölja sin kropp mer eller mindre handlar om kontroll över kvinnorna och ytterst reproduktionen.

    Muslimska kvinnor täcker sig för att inte uppväcka männens lustar. Männens sexualitet är således kvinnornas ansvar.

    Det går inte att komma ifrån att åsikten att kvinnan måste täcka sig mer eller mindre totalt bygger på att kvinnan i första hand är sitt kön – ett enda stort könsorgan som måste skylas.

  7. Att en människa säger sig vilja någonting behöver inte betyda att denne inte är förtryckt. Skulle vi fråga nordkoreanerna om de är förtryckta skulle i princip alla säga nej, trots att det för oss utomstående är uppenbart att de är det. I fallet med nordkoreanerna har det att göra med att statsmakten där bedriver en intensiv propagandakampanj vilket naturligtvis påverkar befolkningens åsikter. I fallet med Alia så är det troligtvis samma sak, fast på en familjär nivå istället för en statsmässig. Hon har troligtvis utsatts av propaganda från familjen under stor del av sin uppväxt (hennes bror är de hårdföre islamisten Anas Khalifa) vilket fått henne att tro att ”riktiga” muslimska kvinnor ska bära burka och att det är viktigt att vara just ”riktig”. Hennes uttalande om att plagget är självvalt har då lika mycket bäraktighet som nordkoreanernas, de är båda resultatet av intensiv propaganda och säger mer om effektiviteten hos propagandan än om personernas egentliga åsikter.
    Hitler-Tyskland är för övrigt ett perfekt exempel på detta, innan riket föll var stora delar av befolkningen nazister men då riket föll och propagandan tystnat så tynade också de nazistiska åsikterna bort i snabb takt. Sannolikt skulle detsamma hända med Alias radikala åsikter om hon kom bort från familjen ett tag.

  8. Jag tycker inte att människor ska få bära varseig slöja, både heltäckande och ansiktsslöja, eller burka i Sverige, utom när de är i sina privata hem eller när de är hemma hos någon som har sámma religion som de själva. Idag skrev jag förresten ett inlägg om det hela där jag bl a även tar upp de problem som dessa klädesplagg ställer till med i arbetslivet.
    Inlägget heter ”För eller emot slöja”?

  9. Anna skriver:
    ”Muslimska kvinnor täcker sig för att inte uppväcka männens lustar. Männens sexualitet är således kvinnornas ansvar.”

    Men det är faktiskt, tycker jag, etter värre o diskriminerande för mig som man.
    Det förutsätter nämligen att jag per automatik är/blir intresserad sexuellt …
    Personligen anser inte jag någon diskriminera mig på det sättet !

    Sedan blir jag så trött på alla varianter om varför slöja, burka o niqab. Det florerar nu alla varianter – Alia Khalifa har en lång utläggning i sin artikel på Newsmill där helklädesplagg är heligt och innebär att kvinnan får extra belöning av Gud.
    Sedan uppgiften att det var några kvinnor bara som fick bära.
    Sedan uppgiften att allmänt bärande kom sig av att kvinnor -familjen fick betalt.
    Sedan att bärandet är äldre än religionen islam.
    Sedan att det ”bara” är kulturellt.

    Läste sedan följande apropå det gentila argumentet att klart folk skall få klä sig som dom vill:
    ”Slavoj Zizek, bl.a. ”Multiculturalism, or The Cultural Logic of Multinational Capitalism”, har påpekat att mångkulturalismens (ett annat ord för mångfald) toleransideal bygger på en hållning som är lika distanserad från människor som den klassiska rasismen var.
    Han menar, ett synsätt värt att fundera över, att det är en sorts falsk tolerans som bara kan formuleras utifrån en överlägsen position.”

  10. Pingback: Bloggtips

  11. Pingback: Hijab klädstil kontra kroppsfixering « En dag i taget

  12. Pingback: Slöjförbudet i Frankrike

Välkommen att kommentera. Du kan välja om du vill kommentera med wordpress, facebook eller google+ genom att klicka på de små ikonerna ovan. Håll god ton, inga personangrepp och håll dig till ämnet och inom lagens ramar. Alla kommentarer är modererade och godkänns så snart jag får möjlighet. Kommentera gärna i stort och smått. Jag försöker svara på alla kommentarer, men ibland kan det dröja lite. Ordet är fritt, ordet är ditt!

  1. Bloggtips skriver:

    […] Slöja provocerar när våra fördomar inte kan besannas […]

  2. […] som jag sedan tittat vidare på, hon har tidigare tagit upp ämnet flera gånger, bland annat här o jag har intresserat följt tankegångarna. Spontant så känner jag att det finns betydligt […]

  3. […] här i Sverige. I Frankrike verkar debatten vara hetare än solen, efter tisdagens burkaförbud. Jag har skrivit i debatten tidigare och måste erkänna att jag inte blivit så mycket “klokare” sedan […]