Negerdebatten är åter aktuell. Just nu på Newsmill, med flera inlägg. Jag väljer därför att återuppliva mitt gamla inlägg som bemöter just denna debatt. Läs gärna och fundera en stund:
På Newsmill:
Hysterisk jakt på oss som säger negerboll
Så lyckades vi förbjuda kvarteret Negern
Kvarteret Negern bevisar att namnet inte är rasistiskt
Glöm inte bort Tattarbacken, Sherifay
Facebook-gruppen ”Det heter Negerboll” är äcklig
Mitt svar till samtliga dessa inlägg är, som sagt, mitt inlägg:
Så länge n-ordet har ett så starkt negativt inflytande i min familjs liv kommer jag att bemöta de som fortsätter hävda ”rätten” att få använda det. Igen. Och igen. Och igen…!
Nigerian kan jag tycka är helt Ok om man är från Nigeria….men att kalla alla med mörk hy för neger är att visa sin dumhet. Att man kallade mörkhyade för neger på 30- och 40-talet utan att förstå bättre gör ju inte det rätt idag.
Britt: Ja, fast Nigerian är ju en nationalitet och inte en rasbenämning, så det håller jag med om. Det heter ju Nigeria och inte något annat! Ja, att det varit okej att säga så tidigare, rättfärdigar ju inte att man säger det idag, när det fått en helt annan betydelse! Tack för din åsikt och kommentar! ♥
Lustigt att de som använder ordet neger är de som hörs och de som blir kränkta av det, blir tystade, klassade som jobbiga. Inspirerades själv till att säga en del av min åsikt i ämnet. Läs gärna.
Tack för dina bidrag i debatten, den är tråkigt nog fortfarande aktuell!
Just med äldre människor tror jag det kan vara svårt att få dem att tänka om. Antingen så vill de inte förstå, eller så gör de faktiskt inte det. Jag vet att jag diskuterade det här med min morfar när han var i 80-årsåldern, men där fick jag inget gehör. Hade han sagt neger sen han var barn skulle han minsann fortsätta med det till han dog. Och det gjorde han också. Dessutom gärna med någon svordom innan.
När jag var liten så bakades det ”negerbollar” hemma, men det övergick ju sen till chokladbollar. Ändå kan jag komma på mig själv att bli jätterädd när jag går på café och vill beställa en chokladboll att jag ska säga fel av misstag! Ungefär som när jag går in i porslinsbutiker och är övertygad om att allt som finns på hyllorna kommer att trilla ner bara jag går in.
Neger används ju faktiskt av många som en negativ bedömning och är därför ett skällsord. Jag tycker det är självklart att man inte ska behöva bli kränkt för sin hudfärg och föredrar själv att säga chokladboll om bakverket i fråga.
http://peranders.blogg.se/2009/march/att-kopa-en-negerboll-av-en-neger.html
Jag har också försökt mig på ett inlägg om ämnet:)
Jag som då arbetar i förskolan och skolan möter detta då och då, att man säjer neger och negerbollar!
Jag väljer att korrigera och använda mig av ordet ”mörkhyad” (om det är nödvändigt med färgtillhörigheten?) och chokladboll!
Tyvärr är det så att ordet negerboll ofta används här uppe i norrland!
Jag tror inte vi är mer rasistiska här uppe, utan vi har inte i lika stor utsträckning, FÖRMÃ…NEN att möta människor från olika nationaliteter!
Jag har tre vänner med en annan hudfärg än mig själv, å jag går absolut inte runt och tänker på dem som annorlunda, jämfört med andra vänner.
Men om ngn skall fråga mig, vem jag menar så får de alltid heta (av mina andra vänner alltså)…- mörka J eller du menar svarten…
I bland förvånas jag över att de tänker så, men det är klart vissa kan ju även säja…du menar FET J eller BIMBON (om en mycket ljus tjej, med lockigt långt hår)
Här kanske jag inte menar mina vänner, utan människor runt en i allmänhet som kan använda sig av så fula verbala ordsammansättningar!
Vi kan endast påverka dessa människor med att korrigera dem, eller visa att vi inte tycker om det de säjer!
Viktigt att aldrig lessna och köpa deras ordval, fortsätta att ta upp dessa viktiga aspekter på hur vi låter, vad vi säjer, hur vi antyder, vad vi menar osv
Ett viktigt ämne om något!!!!!!!!
Ha det gott/ Anna
Maria M: Jag har precis läst ditt inlägg i debatten och jag tackar för det!!
Yvonne: Ja, just den delen har jag skrivit om tidigare, i det inlägg jag länkar till i inlägget ovan. Då skrev jag:
”Jag har också full förståelse för att “Agda 75 år, som aldrig kommit i kontakt med en svart människa, annat än på håll eller i TV och som lärde sig i småskolan att en svart människa är en neger, säger negerbollar“. Det som (faktiskt) upprör mig, är att när människor förstår att ordet neger av många uppfattas av många svarta personer och oss som faktiskt lever med svarta människor, som stötande, kränkande eller bara rent oförskämt. Om man förstår det och ÄNDÃ… “hävdar sin rätt†att få använda ordet “negerâ€, då tycker jag att man är synnerligen ignorant.”
Tack för din åsikt och din kommentar!
Per-Anders: Jag håller med dig! Dessutom gillar jag ditt inlägg! Tack för din kommentar!
sarah: Läser ditt inlägg med behållning! Tack!
Anna: Ja, det blir ju mindre ”känsligt” att använda ordet när man inte har så många som kan känna sig kränkta i närheten. Samtidigt så är det ju oerhört bra att du som arbetar i förskolan kan informera så att särskilt nästa generation inte ser det fullt lika naturligt att använda sig av ord som har en större betydelse än vad man kanske tänker på när man vräker ur sig ett ord. Jag tycker också debatten är viktig i ett större perspektiv och inte bara ordet i sig, som jag gjort en noga beskrivning av i inlägget jag länkar till ovan:
http://fatou.se/2008/09/02/neger-debatten-igen/
Tack för ditt engagemang och tack för din kommentar!
Tips: Läs gärna inläggen som folk tipsar om i dessa kommentarer i debatten!!
Visst är det fascinerande hur lättkränkta många vita män (mest, tyvärr) visar sig vara, när deras ”rätt” att kränka andra ifrågasätts…
Tack ”Tonårsmorsa” för en lysande blogg. Din artikel ”Negerdebatten. Igen.” (sept. 2008) är bland det mest genomreflekterade som skrivits i ämnet. Du är en av alla underbara människor i Stenhagen som gör mig väldigt stolt över att bo i just den här stadsdelen.
Ja, idag har ännu ett steg i riktningen att förgöra den svenska kulturen skett. Jag har läst flera artiklar idag som handlar om att kvarteret Negern i Karlstad har fått byta namn, jag bor själv i Karlstad och anser följande om det här: Håkan Holm & Co som bytte ut namnet har i och med namnbytet begått ett lagbrott, man får inte gå in och ändra på någonting som har med kulturmärkt att göra. Heder åt Folkpartiet i den här frågan! När det gäller CMR så borde organisationen sköta sitt jobb och leta efter rasism där den verkligen FINNS istället för att leka clowner. Snart är det väl kränkande emot svarta människor att bajsa också, för alla vet ju vilken färg avföring har. Men Sabuni glömmer att de flesta människor inte bryr sig om att kvartersnamnet har hetat Negern, detta framgick av undersökningar som gjordes under sommaren. Har själv skrivit om det förkastliga i att byta ut namnet, inlägget på min blogg heter ”Förnuft till fånga my ass och lagbrott emot svensk kultur”.
Peter: Tack! Ja, det inlägget tog en stund att skriva, men jag måste nog säga att jag ansträngde mig för att bemöta alla i mina öron ihåliga argument för att fortsätta ”hävda sin rätt” att få säga negerboll!! Tack, men, en liten detalj: jag bor inte i Stenhagen. Jag har dock vänner som bor där, jag själv har bott där (för ganska många år sedan dock) och mina barn är där flera gånger i veckan, men, som sagt, jag bor på andra sidan stan…! Jag tycker ändå du ska vara stolt över att bo i den stadsdelen, för en bättre sammanhållning än den Stenhagensbor har, är svår att finna någon annanstans!
Karpstryparn: För dig är ordet Neger uppenbarligen en del av kulturen och inget som stör dig. Som jag beskrivit i mitt inlägg: http://fatou.se/2008/09/02/neger-debatten-igen/
så upplever inte jag det på samma sätt. Jag anser att ordet har fått en betydelse som jag inte vill stå för och för mig har ordet fått en så negativ innebörd i mitt och min familjs vardag att det är direkt kränkande!
Däremot reserverar jag mig något för just kvarteret negern, på samma sätt som jag inte höll med om kampanjen ”Nogger black”, där jag tycker man gjorde en höna av en fjäder…!
Men visst, bodde jag i Karlstad skulle jag nog bli ganska störd om folk snackade om ”Kvarteret negern” också… Svår fråga, där jag reserverar mig!
Svar till Tonårsmorsa: Ja, uppenbarligen så tycker du och jag helt olika om ordet neger.
Däremot är vi helt överens när det gäller kvarteret Negern, för precis som i fallet med glassen Nogger black och också glassen 88 så är det att göra en höna av en fjäder.
Med det menar jag a Centrum mot rasism, Afrosvenskarnas riksförbund och Jämlikhet för afrosvenskar inte sköter sitt jobb när de går in med hals och huvud för att börja förgöra den svenska kulturen, när de istället borde leta efter rasism där den verkligen FINNS!
Men tydligen så är det för farligt för dem, de är fega helt enkelt.
Att illvilligt kalla en människa för negerboll borde kunna upplevas kränkande. Det anser jag att man därför bör undvika. Att kalla ett bakverk för negerboll kan inte vara kränkande – kakor är inte människor.
Jämför: Kallar man en person för ”djävla kålrot” så finns det risk att den personen blir ledsen. Kallar man en rotfrukt för ”djävla kålrot” när den slinker en ur händerna när man ska skala den så kan det knappast upplevas som kränkande.
Tycker man att ”negerboll” som namn på en kaka är rasism bara för att kaknamnet innehåller ”neger” så måste man väl i konsekvensens namn också anse att en en mening som ”Man får inte säga neger!” också är rasistisk, för den innehåller ju också ordet ”neger”.