Lättlästa böcker är något som jag inte tidigare haft nöjet att bekanta mig med på närmre håll. Men nu har jag lyckats bränna av tre stycken på kort tid. En sak de har gemensamt är att de verkligen är just lättlästa. Ja, de ska de förstås vara, så det är ju inte så konstigt.
Däremot kan jag säga att jag blev glatt överraskad över att de var så pass bra som de var.
De tre jag har läst ut de senaste dagarna är följande:
Mannen utan öde av Imre Kertész
Pyramiden av Henning Mankell
Mannen på balkongen av Maj Sjöwall & Per Wahlöö
Alla tre kan jag verkligen rekommendera till alla som ibland vill ha lite förströelse. De är naturligtvis ingen språklig utmaning, men jag tycker helt klart att de ger mer än att sitta och bläddra i en tidning i alla fall…!
Så läs, läs, läs! Alla böcker du kommer över. Lättlästa, svårlästa, ljudböcker, barnböcker, faktaböcker, vad-du-vill, men läs! En bra bok kan verkligen ge en ny dimension på livet!
Samtliga av dessa tre böcker skulle jag ge tre tonårsmorsor av fem:
Tonårsmorsa Tonårsmorsa Tonårsmorsa Tonårsmorsa Tonårsmorsa
För andra boktips, gå in på Boktipset!
Läs även andra bloggares åsikter om böcker, boktips, lättläst,
Det är viktigt att läsa. Min farfar var klar i huvudet till han dog i en ålder av 90 år. Jag tror det beror på att han läste mycket böcker, tidningar och följde med i nyhetsflödet, tog parti och engagerade sig…och så skvallrade han 🙂