Debatten kring n-ordet har hållit på i alla år jag har bloggat och med all säkerhet långt innan dess. Både i verkliga livet och i bloggvärlden.
Jag har debatterat frågan igen och igen och igen. Men nu var det ett tag sedan, så jag tänkte först skriva ett helt nytt inlägg, för att på begäran göra en komplett sammanfattning, men eftersom jag upptäckte att mitt ena inlägg i debatten är mycket sammanfattande, så nöjer jag mig med att skriva om det en aning. Jag vet att det finns folk som tycker att jag är löjlig, att debatten är fånig och trist. Det är okej att tycka det. För mig har det dock blivit något av en hjärtefråga, framför allt i bloggvärlden. Jag ska förklara varför i detta inlägg.
Inte för att jag tycker att ordet ska förbjudas, det tycker jag verkligen inte, även om jag blivit anklagad för det också. Jag anser för övrigt inte att det finns något ord som borde förbjudas. Jag har också full förståelse för att ”Agda 75 år, som aldrig kommit i kontakt med en svart människa, annat än på håll eller i TV och som lärde sig i småskolan att en svart människa är en n-ordet, säger n-ordet-bollar”.
Det som (faktiskt) upprör mig, är att när människor förstår att ordet neger av många uppfattas av många svarta personer och oss som faktiskt lever med svarta människor, som stötande, kränkande eller bara rent oförskämt. Om man förstår det och ÄNDÅ… ”hävdar sin rätt” att få använda ”n-ordet”, då tycker jag att man är synnerligen ignorant. Jag ska i detta inlägg försöka klargöra vart jag anser ”skadan” i att använda n-ordet ligger. Om du läser hela detta inlägg och de länkar jag kommer länka till i inlägget och ÄNDÅ inte vill förstå vad jag försöker förklara så att varje person, oavsett bakgrund, kan förstå varför ordet är så laddat och faktiskt sårar människor, då kan jag bara beklaga din ignorans, men egentligen är den inte till största del en förlust för de svarta människor du möter, utan i första hand är det en förlust för dig själv och en förlust i ett mycket större perspektiv än vad du antagligen någonsin kommer att inse.
Det jag först väljer att bemöta som kommer upp i varje diskussion i denna fråga är först och främst dessa återkommande argument:
- Någon hävdar alltid att man känner en svart person som tycker det är helt okej att säga n-ordet och n-ordet-bollar.
- Någon anser att man inte kan ta illa upp över n-ordetboll, då det ju hetat så i urminnes tider och det till och med stod i våra kokböcker och skolböcker förr.
- Någon anser alltid att man måste få säga n-ordetbollar om man får säga finska pinnar och vitlök (och en rad andra exempel)
- Det är bara vita som blir upprörda, svarta tycker det är helt okej att säga n-ordet-bollar/n-ordet.
- Att n-ordet inte kommer från ordet n*gger, utan från spanskan, där det betyder ”svart”, vilket alltså inte är ett negativt ord.
Det vi först och främst ska ha klart för oss innan en diskussion ens kan ta vid, är att man förr ansåg att världen var uppdelad i RASER. Vi benämnde oss själva och varandra som n-ordet, arier etc. Det var viktigt på den tiden att rasbenämna människor. Idag tror jag att i alla fall de flesta av oss människor i världen är eniga om att vi inte ska eller kan delas in i några raser. Däremot så är det ibland nödvändigt att beskriva varandra med hudfärger, för att underlätta för oss själva och varandra att beskriva någons utseende. Eftersom alla kan benämnas med ”färg” såsom ljusbrun/svart/vit/mörkbrun/rödlätt etc. så kan man ju knappast påstå att det är rasistiskt att färgbenämna någon, även om man i USA till exempel varken kallar folk vita eller svarta. Men här i Sverige är det fortfarande ”acceptabelt” bland människor, oavsett ursprung. Jag utgår (om inget annat anges) från Sverige när jag skriver detta inlägg.
Det jag själv i huvudsak har skrivit tidigare i detta ämne, är först och främst dessa inlägg:
- N-ordet! (Juli 2006)
- Kritik för att vara politiskt korrekt. (Februari 2008)
- N-ordet-debatten. IGEN. (September 2008) (Varifrån detta inlägg är delvis kopierat)
- Been there-done that
I dessa inlägg är det inte minst i kommentarerna som viktiga analyser och nyanser kommer fram, tycker jag.
Jag ska börja med att bemöta de punkter som är ständigt återkommande i denna debatt, nämligen de punkter jag numrerat ovan i detta inlägg:
- Påstående: Någon hävdar alltid att man känner en svart person som tycker det är helt okej att säga n-ordet och n-ordetbollar. Svar: Det är klart att man kan känna svarta personer som inte tar illa vid sig av att bli kallad n-ordet eller som tycker det är okej att säga n-ordet-boll. Det handlar ju trots allt om tusentals människor (i Sverige) och det är klart att folk har olika åsikter, även om man råkar ha samma färg. Sedan får vi inte glömma att det finns en MASSA svarta människor i Sverige som har haft denna ”n-ordet-bolls-diskussion” till leda på sina arbetsplatser, på sina skolor, på sitt dagis, bland sina grannar, bland sina bekanta och helt enkelt inte ORKAR ta den en gång till. Jag kan lätt räkna upp flera Afrikaner i min egen bekantskapskrets som avskyr ALLA ord som innefattar n-ordet, men som inte längre orkar ta diskussionen, utan ler och skrattar och säger när svensken ska förklara att h*n inte alls är rasist och yada, yada, yada… (Jag undrar, om man själv tycker det är så okej att säga n-ordetboll, varför måste man då ursäkta eller förklara varför man använder ordet?) Jag har själv en vän från Gambia som i slutet av 80-talet drev ett konditori med sin fru i Enköping. När folk skulle köpa en chokladboll så stod de och stammade fram vad de skulle ha. Min vän sa då alltid ”Är det en n-ordetboll du vill ha?” Vilket naturligtvis ledde till spridda skratt och till en lättad stämning på konditoriet. Kanske trodde en och annan kund att här var ”en n-ordet som förstod vikten av att få säga n-ordetboll”. Så var det INTE. Den här killen avskydde ordet, han tyckte att de som gjorde så var hycklare, eftersom han visste att de skulle ha sagt n-ordetboll om inte han stått i kassan. Men de kunde ändå inte stå för att de använde det ordet framför honom. Jag tyckte i och för sig att han var en hycklare också som lät ordet n-ordetboll få passera för att han var en affärsman och ingen politiker. Att det finns svarta som skrattar med åt det fåniga i att inte använda ordet n-ordetboll, är alltså ingen garanti för att man verkligen tycker det är okej. Hur ofta har du själv inte skrattat med när en kollega hånat eller förlöjligat något som egentligen går stick i stäv med din egen åsikt, av olika skäl?
- Påstående: Någon anser att man inte kan ta illa upp över n-ordetboll, då det ju hetat så i urminnes tider och det till och med stod i våra kokböcker och skolböcker förr. Svar: Det är sant att det stod n-ordet och n-ordetboll i gamla tiders kokböcker och skolböcker, men det är mycket som förändrats i världen med åren, tack och lov, så jag tycker det är ett synnerligen dåligt argument. Förr betydde käring något vackert. Idag används ordet som ett skällsord mot äldre kvinnor. Jag tror inte det är många som använder det ordet idag och hävdar sin rätt att använda det, för att det förr hade en annan betydelse. Det finns dessutom en massa andra saker som har ändrats med åren. Bl.a. säger vi inte heller längre Hottentott, som är ett folkslag, men som i Sverige under många år också användes som en annan rasbenämning för ”n-ordet”. Det har hänt lite annat i vår utveckling också, både före och efter det stod ”n-ordet” i våra skolböcker. Kvinnor har fått rösträtt, det är ett brott att våldta sin hustru, det är ett brott att slå sina barn. Jag menar att om det är ett skäl till att säga n-ordetbollar, så borde man kunna anföra samma skäl för att gå tillbaka i utvecklingen när det gäller andra saker. Diskussionen har också nuddat en del vid Astrid Lindgrens ”n-ordet-kung”, mina åsikter i den frågan har jag länkat till ovan, i mitt inlägg Kritik för att vara politiskt korrekt.
- Påstående: Någon anser alltid att man måste få säga n-ordetbollar om man får säga finska pinnar och vitlök (och en rad andra exempel) Svar: Finska pinnar, eller vitlök, kan ALDRIG NÅGONSIN jämföras med n-ordetbollar, eftersom så vitt jag vet, har aldrig finnar blivit förtryckta av resten av världen i århundraden. N-ordet är som sagt var en RASbenämning. Det är inte finsk, det är en nationalitet. Det är inte ett uttryck som ”förtryckare” skapat åt människor från Finland. Samma med vitlök. Vitlök kan aldrig bli negativt för att vara vit är inte en förtryckt folkgrupp i sig. Förtryck mot svarta handlar inte bara om slavtiden för hundratals år sedan, förtryck mot svarta och i synnerhet Afrikaner är något än idag pågående. Jag kan rabbla otaliga exempel, men detta inlägg verkar bli långt nog ändå, så jag ska försöka nöja mig med att nämna ett par exempel från vår nutid. Apartheid pågick i Sydafrika en bit in på 90-talet. Inför allas våra ögon. Alla som läser denna blogg, var förmodligen födda då och visste troligen om vad som pågick. Folkmorden i Rwanda som var väl assisterat av Europeiska länder. Rasism och förtryck mot Afrikaner och andra svarta pågår än idag runt om i världen. DÄRFÖR är det i mina ögon omöjligt att jämföra finska pinnar eller vitlök med n-ordetbollar.
- Påstående: Det är bara vita som blir upprörda, svarta tycker det är helt okej att säga n-ordetbollar/n-ordet. Svar: Det är fullständigt struntprat!! Mina egna barn är ofta utpekade som n-ordet (på ett negativt sätt) trots att de har en vit svensk mamma och är födda och uppvuxna i Sverige. Att de ser annorlunda ut och att de har Afrikanska rötter, det har de inte kunnat undgå att vara medvetna om och det är okej. Men därifrån att bli rasbenämnda som n-ordet, det är verkligen inte 2008 i ett upplyst land som Sverige, för mig. För dem kommer troligen aldrig n-ordet att kännas ”rumsrent”. Man kan inte bli kallad ”n-ordet” som ett skällsord 100 gånger och så säger någon ”n-ordetboll” på ett ”positivt sätt” två gånger och man kan förvänta sig att ordet ska kännas positivt för personen i fråga. Bland mina barns flertal Afrikanska släktingar som är boende i Sverige, tror jag inte ens att jag får ihop en handfull som tycker att n-ordet är neutralt och inte sårar eller irriterar dem. Då spelar det ingen roll vilket ord som sätts framför eller efter n-ordet. Det spelar ingen roll att det handlar om ”n-ordethora”, ”jävla n-ordet”, ”n-ordetbollar”, ”n-ordetkyssar”, ”n-ordetjävel”, för det är n-ordet det handlar om, inte vad som kommer före eller efter! Bland mina egna vänner, de som är svenskar och lever med Afrikaner, de som själva är m-ordet (förklaring vad jag anser om det ordet kommer lite längre ner i texten) och de som själva är Afrikaner, med två Afrikanska föräldrar, tror jag knappt det är någon som tycker det är okej att säga n-ordet eller n-ordetboll idag, även om det endast är ett fåtal av dem som skulle starta en diskussion i frågan om det inte är med en väldigt närstående person.
- Påstående: Att n-ordet inte kommer från ordet n*gger, utan från spanskans negro, där det betyder ”svart”, vilket i sig inte är ett negativt ord. Svar: Det är sant att jag också är informerad om att det svenska n-ordet kommer ursprungligen från Spanskans negro, som alltså betyder svart. Men i Sverige betyder inte n-ordet svart, det är fortfarande en rasbenämning. Jag, som vit, har ALDRIG NÅGONSIN blivit omtalad som ”arier” eller på annat sätt blivit rasbenämnd, medan jag inte kan räkna på mina båda händers fingrar hur många gånger mina barn blivit omnämnda som n-ordet och ändå kommer inte mina fingrar på långa vägar att räcka till. Ändå är inte ”arier” i närheten så laddat som ”n-ordet” av samma skäl som jag angett ovan när det gäller jämförelsen av ”n-ordetbollar” och finska pinnar. Jag tycker det är ganska oväsentligt vart n-ordet härstammar (förresten så härstammar ordet ”n*gger” från ”niger” som på Latin betyder Svart, men ändå blev ordet under slavtiden ett ord som i stort sett ingen i världen idag tar i sin mun på ett ”neutralt sätt”) utan det viktiga är hur man uppfattar det och även om det finns folk som inte tar illa vid sig av att höra ordet neger, så undrar jag VARFÖR man ändå hävdar sin ”rätt” att få säga ordet bara för att man själv inte associerar det till något negativt, när man vet att det finns massor av folk som faktiskt tar illa vid sig och dessutom tvivlar jag på att de flesta inte associerar det till något negativt, egentligen, eftersom man ofta måste komma med en lång harang av ursäkter efter man sagt ordet, en harang om förklaringar att man inte alls är rasist, vilket jag inte heller tror att alla som säger n-ordet är, men jag menar ändå att ordet har en djupare grund och har en större konsekvens än de flesta inser när de ”bara” vill kalla ett bakverk för dess ursprungliga namn! Inkopierat från mitt inlägg n-ordet: ”N-ordet har en sådan negativ klang idag att det är skit samma vad ordet betydde från början. Ordet ”Bonnläppar” BEHÖVER heller inte vara negativt, men eftersom det finns jordbrukare som skulle ta illa vid sig av ordet, så finns det ju ingen anledning att kalla dem för det. När det gäller n-ordet , så är det inte så att det är en liten klick ”extrema svarta” som tar illa vid sig, utan en massa människor, faktiskt både vita och svarta, som tycker att det låter väldigt nedvärderande. Jag tycker att det är så himla enkelt. När en svart ska beskriva en vit så säger de ”vita”, de säger inte ”Arier” eller ger oss andra s.k. ”rasbenämningar” som kan uppfattas som negativt, varför ska det vara så förbaskat svårt för oss att göra detsamma? På samma sätt kan man ju också säga att ”M-ordet” HAR en väldigt negativ betydelse. (Sägs komma från ordet Mula, d.v.s. korsning mellan häst och åsna.) Däremot har ordet M-ordet (vad jag vet) aldrig använts som skällsord. *) (Se längst ned i inlägget) Men skulle det komma att göra det, så är jag beredd att ändra mitt språkbruk när det gäller det ordet. Ibland är det inte själva ordets betydelse, utan hur ordet faktiskt uppfattas som är huvudsaken. Det spelar egentligen ingen som helst roll om DU inte tycker att n-ordet är rasistiskt, det handlar om att svarta nu i årtionden bett om att slippa bli kallad för ”n-ordet.”
Jag är i stort sett uppvuxen med Afrikaner. Jag fick också barn tidigt med en Afrikansk man. N-ordet är ett skällsord som tyvärr fått tillhöra vår vardag under i stort sett hela mitt liv. Jag kan inte komma på vart i vårt samhälle vi har befunnit oss där vi blivit skonade från n-ordet. Det fanns en tid när vi själva försökte vända neger-ordet till något positivt, precis som många svarta i USA försökt sig på med ”n*gger”. Vi skämtade om n-ordet hit och n-ordet dit. Det funkade inte. Det hade skapat för djupa sår inom oss alla i familjen under allt för många år.
Det började redan med min äldsta dotter Binta, på dagis, faktiskt. Hon hade nyss börjat där och var tre år gammal. Jag kan inte riktigt beskriva den känslan när hon började bråka med sin farbror och kallade honom ”jävla n-ordet”. Jag blev förstås upprörd, men farmor som också hörde orden, är smartare än så, så hon tog Binta och frågade henne vart hon hört ordet och vad det betydde. Hon sa att det betyder att man är dum och ful och att några barn brukade säga på dagis att hon var en jävla n-ordet…
När Jai (nu 20) var två-tre år, så var vi i Stockholm på Centralen. Jag var själv med alla tre flickorna och vi skulle gå till pendeltåget. En vuxen man kommer i motsatt riktning, sträcker ut sin fot framför Jai (med flit) och fäller henne med orden ”din jävla n-ordet, åk hem!” varpå hon stupar i golvet och slår i munnen och det börjar flöda blod. Folk kom springande från Burger King med vatten och servetter. Mannen hann lätt ta sig från platsen då alla var för chockade för att ens springa efter och för upptagna med att ta hand om ett blödande litet barn.
I samma veva blev även yngsta systern utsatt. Hon var ett år och jag hade rest bort för att jag skulle avvänja henne vid amning. Farmor och mormor skulle vara barnvakt tillsammans. De tog pendeltåget från Helenelund till Sollentuna för att handla en förmiddag. De satte henne på ett säte och en berusad man kom och knuffade bort henne från sätet och sa att ”vi vill inte ha några n-ordetjävlar här, som inte bidrar till vårt land” (tur att han bidrog till alkoholskatten i alla fall!) Mormor gick i taket och farmor tog lilla Isa (nu 18 år) och slet mormor av tåget för att både mannen och min mamma var helt galna av ilska.
Jag bloggar inte särskilt ofta om den rasism mina barn och faktiskt även jag är utsatta för, men jag känner att det är viktigt för mig i denna diskussion att få fram HELA bilden. Inte för att någon ska tycka synd om oss eller liknande, tro mig, vi lever ett ”normalt” liv med våra sorger och glädjeämnen, men jag tycker det är viktigt att förmedla HELA bilden och vad den innebär för mig och min familj i vardagen och har gjort under de senaste tjugo åren och mer ändå…!
Naturligtvis är jag inte fredad från n-ordet i bloggen heller. Det finns några kommentarer som jag tidigare valt att inte lägga ut, som jag helt enkelt censurerat, men som jag väljer att lägga ut nu:
” Suri
suuu@hotmail.com | xxxxxxx
ja men..du ÄR ju en negerhora..
(Jag har tagit bort ip-numren)
negerackel
http://www.nigger.com | negerblatte@hotmail.com | xxxxxxx
en dag blir din dotter valdtagen analt av en stor fet neger. da kan du ju sitta har och skriva.niggers”
Det här är bara några få av många, många exempel. Även mordhot förekommer, som jag skrev om häromdagen i detta inlägg:
En Svenska kan inte färga håret och mest Grotesk är Rasismen
Inte heller i gästboken kan man låta bli att roa sig. Klicka på GÄSTBOKEN och kolla sedan in kommentar skriven 080711 19:32
Så ni som fortfarande tycker att det bara är en n-ordetboll, fortsätt säg det, om samvetet tillåter, men kom inte och säg till mig att ”det är bara töntiga svenskar som ska vara så politiskt korrekta att de vill förbjuda n-ordet”. Jag är vit svensk och precis som de flesta mammor här i världen kommer jag att försvara mina barn in i döden om det krävs. För mig handlar det inte ett dugg om att vara politiskt korrekt, det handlar om att jag kommer att göra allt för att freda mina barn för den förnedring de får utstå every now and then…! För oss kommer ALDRIG n-ordet att kännas rumsrent. Jag och mina barn kommer alltid att känna ett stick av förtvivlan i hjärtat när vi hör ordet, även om ni bara benämner ett bakverk. För DIG är kanske inte ordet rasistiskt. För DIG kanske det bara betyder svart/kaka eller vad-du-vill. För oss betyder det så mycket mer. Jag vädjar i dag till dig som hävdar din rätt att säga n-ordetboll, snälla säg i stället chokladboll. Är det för mycket begärt?
Nej, jag vill inte FÖRBJUDA dig att använda n-ordet, men jag tycker du är förbannat ignorant och respektlös när du använder det!
Tack för att du faktiskt läst hela inlägget, trots att det är väldigt långt och utförligt!
Till sist: varför är det så viktigt att säga n-ordetboll? De är väl förhoppningsvis inte gjorda på ”n-ordet”, utan det är ju faktiskt choklad!
Tillägg 2012: *) Fotnot: Jag har förstått att även m-ordet anses kränkande av många personer och därför ställer jag mig nu bakom ett upphörande av att använda även detta ord, precis på samma sätt som n-ordet och av samma grundskäl.
Tillägg 2014: Fotnot: Sedan ett par år så använder jag aldrig ”N-ordet” utskrivet, inte ens för att förklara dess negativa innebörd, då både jag själv och väldigt många andra tar illa vid sig av det ordet. Jag beklagar att det är utskrivet i denna text.
Tillägg 2015: Fotnot: Jag har nu skrivit om mina gamla blogginlägg med n-ordet och m-ordet utskrivna i de inlägg jag funnit. Jag beklagar om du hittar ”rester” av dem i min blogg och blir glad om du påtalar detta, så jag kan ändra dem då jag inte vill bidra till att ytterligare fortsätta sprida eller okeja dessa uttryck.
Läs även andra bloggares åsikter om neger, negerboll, negerbollar, rasism, kränkningar, ignorant, raser, arier, politiskt korrekt, chokladbollar, nedlåtande, debatt, bemötande,
Tack för att du sätter ord på de argument jag har i huvudet men inte får ut när jag står och ska försvara varför ordet inte är okej. Nu ska jag läsa inlägget igen och spara orden till nästa gång jag möter någon som tycker att det är en mäsklig rättighet att få säga neger(boll).
Det är roligt att skriva något som andra tycker att de får nytta av. Just det här inlägget (fast originalet, det här är ju omskrivet en del) vet jag att många lärare kontaktat mig genom åren om och använt som studiematerial och det glädjer mig. Det är många elever också och det är särskilt roligt att höra att många personer får nytta av det. Men det är också många ”privatpersoner” som skrivit till mig och använt mina ”motargument” där de tidigare känt att de saknar den rätta formuleringen. Det gör mig verkligen glad!
Jag säger samma sak, tack för att du hjälper till att sätta dina kloka ord på en så självklar sak. Just för att den är så självklar, kan det vara svårt att hitta orden.
Kram ♥
Ja, visst är det så att det enkelt kan ibland vara det svåraste att sätta ord på. Roligt att du tycker du har användning av mina ord! Kram! ♥
Hej! Fastnade här och läste ditt inlägg om neger osv. Sökte egentligen på uttrycket finska pinnar avs de svenska kakor vi benämner så. Mycket bra skrivet hela ditt inlägg, hoppas att fler än jag hamnar här och läser allt. Önskar dig och din familj all lycka till i framtiden. En stor kram från Madrid!
Tack för att du skriver detta inlägg , många personer precis som jag uppskattar det!
Kram på dig Fatou! 1 love
Tack, vad roligt att så många verkar uppskatta det! One ♥
Word;)) har själv två barn med en man från Västafrika. Kunde inte sagt det bättre själv! Igår kom min 7-åring hem från skolan o berättade att några ”klasskompisar” retat honom att han va brun som en bajskorv:( hoppas att Sverige i framtiden VET bättre. En gång pekade ett litet barn i en vagn på mina barns pappa o sa- titta en n-ger! Gud vad pappan till det barnet skämdes, med all rätt, det är ju säkerligen från föräldrarna barnen lär sig. Tack för ett bra inlägg o en bra förklaring.
Jag är så ledsen för ditt barns skull. Inget barn ska behöva retas alls. Det sätter djupa spår i barnen att bli kallad ”neger”, ”fet”, ”bög” etc. Det ska inte behöva ske!
Ja, den här diskussionen minns jag att du hade redan 2006. När det kommer upp hemma – med samma argument som du skriver: ”min kompis som är svart säger också negerbollar” – brukar jag svara:
1. Det spelar ingen roll att hälften tycker det är ok när andra hälften inte gör det.
2. ”Neger” var en gång ett formellt ord. När det slutade vara det blev det ett skällsord, eftersom i stort sett bara rasister fortsatte använda det. Kanske om man fortsatt använda det att det hade blivit som ”bög”, dvs urladdat, men nu är det inte så.
Undrar när denna diskussion kommer att tystna.
Jag håller med dig! Angående ”bög” så var det ett skällsord först, med HBT-världen lyckades verkligen ta tillbaka det och vända det positivt. Jag brukar också tänka på den ordbetydelsen när jag tänker på ordet ”neger”. Jag har dock lite svårt att säga ”bög” själv, trots att de jag känner som är bögar, tycker ordet är något positivt och bra. Men jag tränar. 🙂
Jag är 51 år gammal. När jag växte upp så HETTE det negerboll. Ordet neger var inte ett dugg laddat för mig, utan bara ett… ja, ord. I Skellefteå fanns det inga invandrare. När jag vid sju års ålder för första gången fick se en färgad människa i Västindien så var det mycket exotiskt. Fortfarande inte ett dugg laddat med ordet neger. (Jag växte nog upp i en skyddad verkstad…) När jag blev tonåring så hade jag fått bilden betydligt klarare för mig. Om rasism, apartheid och allt otäckt med rasmotsättningar. Ordet nigger ser jag som fult. För när jag hörde det första gången, då var jag medveten om vad det handlade om.
Men fortfarande, för mig, är ordet negerboll ett NAMN på en kaka, och inte alls nedsättande som jag ser det. Men. Även om det är svårt att lära gamla hundar sitta, så är det nog dags för mig att tänka om.
Tack för ett jättebra inlägg!
Och du, dom där ip-adresserna skulle du ha låtit vara kvar. Idioter som dom borde du inte behöva skydda.
Jag tror inte du växte upp i en skyddad verkstad. Jag bodde själv i ett litet samhälle i Norrland under 4 år när jag var tonåring. Där fanns inga invandrare och ”n-ordet” var i princip ett gångbart ord. Dock användes det ändå mest i negativa sammanhang redan då. Jag tycker det är viktigt att använda ord och föra ord vidare till våra nya generationer som är fria från förtryck, fördomar och nedlåtande. Jag förstår verkligen att du inte känner att ordet neger är negativt, men jag tror att i princip alla som är födda efter 1980 inser att ordet även fått en vidare och mer negativ betydelse.
Vad gäller ip-adresserna kan jag hålla med dig, det är dock inte tillåtet att lägga ut dem, så det är mest för min egen skull jag lät bli! 😉
hej,
tyvärr handlar det inte om dig och alla andra som säger att ”det är bara ett namn på en kaka”. ordet neger är nedsättande för många människor som dagligen får erfara nån form av rasism…..
jag är ledsen men det argumentet du påtalar håller inte längre….
PS: Jag använder inte ordet neger annars. Men just negerboll, ja det är ju ett namn. På en god kaka.
🙂
Håller med om att kakan är god, men tror bestämt att det går att få ”gamla hundar att sitta” och tycker chokladboll är mer beskrivande för vad det faktiskt är. 😉
Jag måste börja med att säga: Skitbra inlägg! Jättebra skrivet! Kan också säga att jag tycker väldigt synd om din familj som fått utstå alla de hårda orden! Verkligen jättesynd! Respektlöst i ett land där vi säger att vi är så moderna och tillåtande!
Jag kan dock erkänna att jag ibland säger negerboll, vilket egentligen inte är något genomtänkt eller så utan mest bara handlar om att gamla vanor är svåra att bryta.
Kan hålla med om att det blir ett dubbelt budskap att först säga neger och sedan bortförklara att det är ok att säga det – om det var okej att säga, och DU tyckte att det är okej att säga så hade du väl inte behövt ge någon bortförklaring? Enda förklaringen för detta beteende enligt mig är att de vet om att det är ett ord som sårar och ett ord som man skall undvika.
Att svarta inte blir upprörda över ordet neger längre är som att jag inte blir upprörd över jämställdhet längre. Jag orkar inte ta fighten och brukar mest ignorera folk som kommer med ojämställda påståenden. Det går inte att bli sur varje gång någon skämtar om att kvinnorna skall laga maten. Jag orkar inte det – jag mår dåligt om jag tar den fighten varje gång, därför väljer jag istället att välja mina slag och skita i folk när de säger sådana saker för det mesta.
Egentligen är det ett väldigt konstigt argument att det är okej att säga neger för att det betyder svart när man säger att vitlök är rasistiskt? Väldigt märkligt. Å ena sidan är färger inte rasistiskt… å andra sidan så är det rasistiskt… Hur var det nu? Ännu ett motsägelsefullt argument.
Jag tycker att det är synd att neger är ett skällsord, för svart som vit, alla är ju människor varför skall en del behöva utstå mer skit än andra? Bara för att du är född i fel land. Jättemärkligt. Om det inte hade så negativ betingning så hade jag nog kunnat använda det, och jag vet en del vänner som ibland använder det i situationer som när någon varit på semester och blivit riktigt brun: ”Du ser ju ut som en neger!” Eller dylikt. Tycker inte att det är något fel i att prata om folks hudfärg, och har inga problem med att jämföra mig med någon med mörkare hudfärg… dock så är neger ett så laddat ord att det är bra att undvika.
Hm.
Har nog mest upprepat det du sa, men men.
Ha det bra
Jag håller verkligen med dig om det där med att man inte ”orkar ta fajten”. Senast igår hörde jag ordet ”neger” men orkade inte ta fajten. Det betyder ju inte att man tycker det är okej, för att man inte varje gång orkar protestera och förklara VARFÖR man inte tycker det känns okej med ordet.
Jag håller också med dig om att man visst kan prata om folks hudfärg, det är särskilt fördelaktigt när man ska beskriva någons utseende, för att vi har olika hudfärger är ju rätt uppenbart, men jag tycker som dig att benämningen ”neger” inte är rätt sätt att benämna folks hudfärg, för då är det inte bara hudfärgen man benämner utan då rasindelar man helt plötsligt människor. Tack för din kommentar!
Mycket bra skrivet, Fatou. Jag känner ju igen texten eftersom jag följt din blogg så länge. Men det är ett ständigt lika aktuellt ämne och jag tycker att det är kanon att du lyckas formulera argumenten så bra.
Precis som flera andra skriver här så är det här sånt man själv tänker och känner men i vissa situationer lyckas man inte riktigt sätta ord på det. Mycket pga att man blir så himla arg och ledsen på dom där ignoranta människorna som helt enkelt inte begriper bättre!
Ibland orkar jag inte ta diskussionen när folk säger neger, för ofta känns det som att dom som fortfarande gör det knappast kommer sluta med det.
Min chef är ett typiskt exempel på detta. Han vet att min systers pappa är från Togo osv. Men ändå säger han ofta neger och ibland även niggrer när vi pratar om olika människor som är kunder i butiken där vi jobbar. Det galna är att han säger dessa ord om alla, oavsett vart dom kommer ifrån. Alltså även till afganer och thailändare osv. Jag kan inte ens räkna till hur många ggr jag har sagt till honom att jag inte tycker att det är ok att använda såna ord om människor, men han bryr sig inte. Svarar bara nåt i stil med att: ”Men det är ju det dom är. Negrer!” Och så flinar han.
Jag blir så trött och så ledsen.. Men kanske är det som en del säger, att man inte kan lära gamla hundar att sitta?
Jag blir verkligen ledsen när du berättar detta om din chef och det är just det jag menar med att det inte bara är svarta människor som har ”rätt” att tycka att ordet neger är oacceptabelt och ta illa upp. Men det är också det jag menar när jag skriver: ”Jag har också full förståelse för att ”Agda 75 år, som aldrig kommit i kontakt med en svart människa, annat än på håll eller i TV och som lärde sig i småskolan att en svart människa är en neger, säger negerbollar”.
Det som (faktiskt) upprör mig, är att när människor förstår att ordet neger av många uppfattas av många svarta personer och oss som faktiskt lever med svarta människor, som stötande, kränkande eller bara rent oförskämt. Om man förstår det och ÄNDÃ… ”hävdar sin rätt” att få använda ordet ”neger”, då tycker jag att man är synnerligen ignorant.”
Med andra ord tycker jag din chef är både ignorant och omdömeslös!!
Tack för din kommentar och ja, jag uppskattar verkligen att du är en av de bloggläsare som följt mig längst och även kommenterar every now and then! ♥
@ Zandra: ”Men det är ju det dom är. Negrer!”
En kvinna: ”Jag förstår inte varför XX tar illa upp att vissa i klassen säger neger. Hon är ju neger. Det är samma sak som att de skulle kalla mig för thailändare. Jag blir inte ledsen då.”
Jag svarade: ”Det är inte samma sak som att de skulle kalla dig thailändare. Det är samma sak som att de skulle kalla dig för guling. Förresten är det väl trevligare om vi kallar varandra vid förnamn än för olika ord.”
Hon blev tyst. Kanke hade hon inte hört ordet afrikan…
guuuud va bra sagt!! helt klockrent, får jag lov och använda det??
Tack! Ja, använd gärna mina argument i denna debatt om du hittar några som du gillar!!
Tack! Underbart bra skrivet.
Pingback: Lästips! | Tonårsmorsa – Fatou
Pingback: Polis-varning | Tonårsmorsa – Fatou
Det gjordes ju en tävling om vad neg… f’låt chokladbollarna skulle döpas om till. Det vinnande förslaget var BRANCO som är VIT på portugisiska. Tur att ämnet kan behandlas med en gnutta distans och humor!
Pingback: I have a Dream… | Tonårsmorsa – Fatou
Hmm. Satt och försvarade ordet för en liten stund sedan.. Börjar förstå tror jag. Jag vill dock tillägga detta.
Personligen tror jag att många av de som försvarar ordet är invandringskritiska. Invandringskritisk kan man vara utan att därför vara rasist, i mitt fall är det primärt för att jag tror att en stor del av samhällsproblemen vi har idag med kriminalitet och utanförskap beror på för mycket invandring på kort tid och en integrationspolitik som inte fungerat speciellt bra. Anledningen till att jag nämner detta är att jag upplevt att man numera inte får vara av den åsikten att invandringen både haft positiva OCH negativa effekter på Sverige utan att kallas rasist. För människor som jag som känner oss brännmärkta med rasist-stämpel för att vi är oroliga över den utveckling som sker i samhället och är öppna med det och vad vi tror det beror på så känns det som att det gått lite långt då man blir anklagad för att vara rasist bara för att man använder ett visst ord (utan att mena något illa med det).
Jag förstår dock tydligare bakgrunden nu och tror nog jag ska vara försiktigare med ordet Negerboll än jag varit tidigare.
Jag är medveten om det du skriver och när det gäller kritik mot invandrarpolitiken. Det enda jag vill är att man sätter sin egen roll lite åt sidan, även om man inte lever med mörka familjemedlemmar och försöker sätta sig in i vad ett ”enkelt ord” får för konsekvenser för många människor. Ingen är perfekt, vi gör alla våra misstag, men jag tycker det är viktigt att ta till sig i debatter och försöka se längre än nästan räcker.
Tyvärr räcker det inte med att säga ”jag är inte rasist, men jag tycker att jag har rätt att få säga negerboll”. Härom veckan nekades min 10-åriga son att sitta bredvid en tant på bussen, för att han var en ”svartskalle”. http://fatou.se/2012/11/06/jag-hoppades-att-nagon-skulle-forsvara-mig-men-alla-tittade-bort/ Han blev som 8-åring nedslagen på väg hem från skolan. Att rasismen finns tvivlar jag inte på någonstans och jag är så trött, så trött, så trött att behöva oroa mig för mina barn när de går hemifrån för att bli kritiserade och nedvärderade för sin hudfärg, att de blir nedslagna för att de har mer pigment än många andra. Oro för att de i stället för att känna sig delaktiga till att vilja delta i samhället och göra gott för det, ska känna ett utanförskap där de inte riktigt passar in. Kritik mot politiska beslut rörande invandring är en sak, att ge sig på vuxna och barn som lever i vårt land, något helt annat.
Tack för att du tog till dig min text och hoppas att du slutar försvara ordet ”negerboll” då vi är många som faktiskt mår jäkligt dåligt över att det används och jag menar även att det skapar en acceptans att behandla människor sämre för att de är svarta.
Bilden är inte Negerbollar …dessa är ”myrstackar”
…annars håller jag med dig i en ändlös debatt där Luciafirande och pepparkaksgubbar försvinner..
Det är sant. Hade ingen egen bild av chokladbollar när jag skrev inlägget, utan endast denna som är just myrstackar, som jag bakat själv, men det var den ”närmsta bild” jag kunde hitta just då! 😉
Hur kan NÅGON vuxen människa attackera ett litet barn?! Vidrigt! Som mamma blir man ju helt galen, jag skulle nog gjort som mormor på pendeltåget.
Har själv en 2,5-åring och när jag tänker tanken att någon vilt främmande person i en folkmassa skulle fälla honom och ropa glåpord… Fy fan.
Btw; jag, född -81, har sagt chokladboll så länge jag kan minnas. Så SÅ nytt är det inte. Håller helt med om att det är ett mycket mer rättvisande namn. Och ja, prefixet ”neger” i olika bakverk känns _verkligen_ femtiotal!
Jag håller med dig: chokladboll känns bra mycket mer stabilt och ”vanligt” än n-ordet idag och därför känns det bara som att de som hävdar sin rätt att använda n-ordet är mest bara provocerande och ursäkta… men inte helt up to date eller smarta! 😉
Jätte bra skrivit!!
Jul kramar till dig och din familj
Tack! Julkramar tillbaka!
Tack så mycket för en fantastisk förklaring. Jag har sedan länge försökt förklara för delar av min omgivning om ordets negativa klang och betydelse. Tack för att du gjort det lättare.
Det är inte mkt till tröst, men jag skäms för vad. Du och Din familj blivit utsatta för, i det ”vänliga” och ”moderna” Sverige.
Kram
Tack för dina fina, stöttande ord! Du behöver inte skämmas, men sprid gärna MASSOR av argument mot användandet av detta uråldriga, omoderna ord som är så förknippat med århundraden av förtryck och ja, självklart får du använda mina argument om du tror det hjälper, så mycket du vill! 🙂
Kram!
Va skönt att du sätter ord på det som många av oss känner.
Jag har länge argumenterat för precis samma saker men tyvärr är många kvar i ” det gamla” och tycker att saker ska vara som dom ”alltid” har varit.
Jag är född -82 och kan med handen på hjärtat säga att jag fick lära mig att det heter chokladbollar och inget annat.
Tack för ett mycket bra inlägg!
Tack själv! Jo, det är uppenbart att många har svårt att släppa det förflutna och gå vidare i livet. Det är trist, då det påverkar så många människor negativt, men om man bara har förmåga att se till sig själv, så är det svårt att förklara konsekvenserna av användandet av dessa ord.
Pingback: Mer snö | Absolut ointressant…
Hej och tack för att du nu delgett mig dina tankar, funderingar och argument. Jag hade aldrig själv kunnat skriva det bättre!
Jag är född -47 och uppväxt med ordet negerboll, som ett namn på denna runda boll. När mina barn var små, i början av 70-talet, började ordet chokladboll dyka upp och då först insåg jag vad ”ordet” negerboll egentligen stod för. Efter den insikten har jag alltid använt ordet chokladboll i stället.
För hur svårt kan det vara att ändra sig när man förstår att ordet man använt är kränkande för andra?
Ödmjukhet inför vad andra känner borde vara en medmänsklig självklarhet.
Tack till dig för att du har formulerat dig åt mig 🙂
Ja, jag tror vi är många som använder ord, eller gör saker av bara farten, av gammal vana eller för att vi inte reflekterar över grunden, men när man VET och struntar i det… ja det känns så ignorant. Hur svårt är det att säga ett annat ord, egentligen? Jag tror också man måste jämföra. Vad är värst? Att jag byter namn på ett ord, eller att människor känner sig förminskade av ett ord jag ”kräver” att få använda?
Ordet ”idiot” kommer från grekiskan och stod först för privatperson, för att sedan få en betydelseglidning mot lekman utan yrkesmässiga kunskaper. Senare blev det i Frankrike synonymt med ”bonnläpp”, helt enkelt en okunnig och obildad person. När man på 1800-talet behövde ett nytt och medicinskt mer kliniskt namn på vad man tidigare benämnt ”fånar, galningar” mm. Idiot blev alltså ett medicinskt begrepp för vad vi idag kallar förståndshandikappade.
Men från början betydde det ju bara privatperson, så om jag kallar någon för idiot kan de ju inte ta illa upp. Det är ju bara ett ord, och det hade minsann ingen dålig klang förr. Så till alla dem som envisas med att använda ordet ”neger” kan jag glatt svara ”idiot”. Utan att vara elakare än vad de är. För att ett ord numera används nedsättande och har en enormt negativ laddning spelar väl ingen roll? Eller?
Tack för en klok kommentar och en bra jämförelse!!
Faaaaaaaasen vad bra skrivet….
jag håller helt och fullt med dej och jag har hamnat i både en och annan diskussion ang ämnet trots att jag inte lever med en mörkhyad och har aldrig gjort..
Just det att många säger, men om man får säga vitlök får man säga negerboll,, vad är skillnaden??
en jävla skillnad som jag ser det… och jag blir så arg….
så jag vill bara tala om att det var så attans jäkla bra skrivet av dej..
//Linda Bjuvgård
Tack för att du orkar ta debatten. Tack för att du orkar, trots att du inte själv är ”drabbad”, men det som drabbar människor generellt, drabbar oss alla direkt eller indirekt. Tack för ditt beröm för texten! Kärlek! ♥
hej fatou,
tack för en bra blogg. jag måste erkänna att mina egna fördomar har spelat mig ett spratt: jag trodde du var mörkhyad…ber om ursäkt och tar lärdom.
sen undrar jag när mulatt blev kränkande och varför? har nämligen mitt ursprung i ett ”mulatt-folk”.
Tack för att du läser! Ja, vi har alla fördomar och det är bra att vi får tänka till ibland, tror jag. Av den diskussion jag hört om mulatt-ordet så handlar det mest om just ordets betydelse. Mulatt ska komma från ordet Mula, korsning mellan häst och åsna. Mer info kan du få om du vill genom att googla mulatt, så kommer det upp en hel del debatter om det. Lycka till!
Pingback: N-ordet och att öppna upp | Fatou
Hej Fatou! Jag är lärare. Jag hoppas få din tillåtelse att använda mig av dina ord i min undervisning?
Mvh,
Annika Johansson.
Hej Annika! Du får gärna använda dig av mina ord i din undervisning! Lycka till!
Jag har åter en gång haft anledning att läsa detta kloka inlägg. Tack fina Fatou!
♥
Pingback: För mig är det inte alls kränkande att säga lapp… | Fatou
Vilket fantastiskt inlägg! Jag har sedan många år slutat använda ordet och nu har jag fått fler argument! Tack!
Åh, vad underbart att läsa allt det man sagt och hävdat i flera år. Jag vet inte hur många ggr jag både på FB och i verkliga livet fått höra (från vita givetvis) att det borde vara ok att använda ordet neger. Ytterligare ett argument du kan lägga till din lista är att om man använder ordet mycket så kommer det att avdramatiseras. Men nä, ordet kommer aldrig avdramatiseras, lika lite som att namnet Hitler kommer att få en att tänka rosa fluff-tankar…
Vilken makalöst bra, hmm, sida?. Du har verkligen, på ett fredligt och informativt sätt, förklarat varför det är viktigt att inte acceptera n-ordet. Mycket bra skrivet.
Nu har jag funderat en stund kring hela den här debatten. Efter att ha läst en del inlägg:
http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/24/debatten-som-inte-borde-existera/
http://www.aftonbladet.se/debatt/article10654572.ab
samt ovanstående så tror jag mej ha en åsikt i frågan. Jag förstår helt och fullt att vissa människor kan känna sej kränkta av detta ord (på samma sätt som jag efter att ha tillbringat ett antal månader i utlandstjänst på Balkan under -90 talet, känner mej kränkt över att, inte dagligen men tämligen ofta, bli kallad barnamördare och NATO lakej). Detta företrädelsevis av yngre människor på vänsterkanten av den politiska skalan. Jag kan då välja att bli upprörd, förbannad och skrika högt ELLER så kan jag efter att ha försökt argumentera in absurdum med dessa människor, inta ställningen: Nä, jag orkar faktiskt inte bry mej längre,deras okunskap är trots allt bara ett bevis på deras eget tillkortakommanden, jag har viktigare saker att fylla min tid med.
Samtidigt blir jag lika fullt hjälplöst själstrött av kommentarer i stil med:
”ja men..du ÄR ju en negerhora”
”en dag blir din dotter valdtagen analt av en stor fet neger. da kan du ju sitta har och skriva.niggers”
Kommentarer som får en mumsmums att framstå som raketforskare.
Själv har jag alltid använt ordet Negerboll om detta bakverk. Kankse dags att byta namn (har faktiskt inte bestämt mej för vilken hållning jag tänker mej att ta i frågan).
Så summa summarum, debbat kring ordets användande är bra, men frågan är om det är i den änden man skall starta debatten kring vardagsrasismen?!?!?!?! Om detta gör mej till empatilös, provokatör, rasist eller så jävla låst i min egen bubbla att jag inte kan ta till mig argument från andra; so be it.
Bara några tankar
Tack för ordet
/ Pelle
Tillsammans är vi starka individer, och vi kan aldrig acceptera ’n ordet’ eller andra nedsättande företeelser. Demokratin hotas av ett antal nötter som gör sig bäst under jord. Tråkigt men sant. Funderar på att kalla hit mina bröder och systrar i C.V – Vi är många och vi är trötta och har stått ut med myndigheternas förakt i årtionden i vårt hemland, och nu dessutom nazistjävlar i EU-land… (Om du mot förmodan inte vet vad CV är, googla)
I en ordbok från 1934 beskrivs en mulatt som en ”blandning mellan en människa och en neger”….
Go figure. Bra skrivet!! Kommer nog att läsa på ordentligt och använda denna text som argument. Kram!
Ja, det är också anledningen till att jag gjorde ett tillägg längst ned i denna text för några år sedan. Jag försöker idag låta bli att använda även M-ordet. Det är inte heller okej.
Sätt dig gärna in i vilken grupp som oftast utsätts för rasöverskridande brottslighet och vilka förövarna är.
Överfallsvåldtäkter, personrån, åldringsrån och misshandel.
Ser fram emot ett framtida blogginlägg i ämnet.
Johanna: jag vill ha följande av dig:
1) källa
2) orsaker
3) analys av det du hittar
I annat fall är du bara ett troll som sprider hat.
Det är klart att Johanna sprider hat. Hon är ju ute efter att misstänkliggöra stora grupper av människor. Hon är inte här för en seriös debatt. (Dessutom finns inte sådan statistik. Det är inte förenligt med svensk lag.)
Jättebra skrivet, men käring kommer inte av kär och betyder inte något positivt. http://www.faktoider.nu/karing.html
Hej. Var just inne här för att beväpna mig med argument när jag återigen ser jämförelsen med vitlök i en väns flöde på FB och jag tänker inte vara tyst.
I bemötande av argument 4, mot slutet, står n-ordet fortfarande utskrivet om du vill ändra det. /Sara
Ja, det är otroligt hur man ens kan få vitlök och n-ordet att klinga samma sak…?!!
Tack, jag ska genast ändra! 🙂