Lidl blir Dill

DSC_3796I går var en rätt stressig dag. Jag hade jobbat natt och sen åkte jag nästan direkt på ett möte som höll på hela dagen. Mycket intressant och givande möte, även om jag var mycket trött.

Direkt från mötet åkte jag och mamma till Lidl´s nya PR-kampanj, lyxrestaurangen Dill. Hela ide´n är grymt rolig! Jag är en av de som hoppat över att handla på Lidl för att det dels känts svårt att hitta rätt varor och dels kanske inte riktigt känts ”fint nog”. Där fick vi så vi teg!

Lidl startade då en restaurang med det finurliga namnet Dill (bokstäverna i Lidl är omkastade) och restaurangen blev under de tre veckor de haft öppet, så populär att det nästan varit omöjligt att få bord där. Man hyrde in en stjärnkock med ett helt crew från England. Gjorde en mycket enkel restaurang med robust inredning och topp-personal. Konceptet är mycket enkelt och i mina ögon helt genialiskt! Trots kritiken kan jag inte låta bli att känna mig positiv till PR-tricket!

Vi var alltså där igår kväll och fick avsmaka en 9 rätters avsmakningsmeny, fast i själva verket var det 10 rätter, för den första rätten var liksom en ”för-förrätt” gjord fisk. Den fick jag inte med på bild, men den var galet god. Det var laxchips med torskmousse som smakade helt enormt!

Sedan kom det alltså ett löpande band av servitriser och servitörer med rätt efter rätt av olika delikata smakportioner.

Oxfilén var otroligt god och det var även den ena efterrätten med choklad och sorbet var helt underbar. Den avslutande efterrätten var en riktig överraskning, det kom rök ur hela köket av kylan som spreds av tillagningen. Det var en efterrätt med tre gånger äpple. Dels den iskalla, smuliga, frostvita äppel-nånting som var så kall att den fastnade på läpparna när man försökte äta den, inuti den var det någon slags äpplig kräm som smakade jättegott och en giftgrön klick med något kallt som smakade väldigt mycket äpple.

Här kan du se ett bildspel från en del av maten vi bjöds och även restaurangen i sig.

När vi kom in så var det levande musik med mycket stråkar och sånt, till efterrätterna fick vi byta rum och där spelades också levande musik. Servicen var helt på topp och av all denna mat som bars in, så var den en enda liten klick av något jag inte vet vad det var, som jag inte tyckte om. Faktum var att en av rätterna innehöll rökt sill och till och med det tyckte jag mycket om, trots att jag normalt inte alls tycker om sill.

Lidl´s reklamkupp tycker jag var udda och rolig, restaurangen med råvaror från Lidl tycker jag var ett mycket intressant koncept och ja, jag kommer personligen ta mig en ny sväng på Lidl för att se efter vad de har att erbjuda, det var i sanningens namn länge sen jag var där…

bloglovin
Follow mrsxanadus on Twitter

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Social comments

Loading Facebook Comments ...

1 svar på ”Lidl blir Dill

  1. Hej Fatou!
    På tal om popupkrogar, skulle jag vilja tipsa om en popup middag!
    På fredag, den 22 november öppnar kocken/ägaren från Östasiatiska museets restaurang sitt hem för 5 gäster där hon tillsammans med en grupp konstnärer och designers skapar en unik middag.
    Det blir en japansk måltid där mat och sake är inspirerad av platsen och objekten skapade av de inbjudna konstnärerna. De designade objekten går att köpa och skapar på så vis möjligheten att återskapa upplevelsen hemma. Kombinationen av mat och konst kan ibland vara ett utmanande och ibland ett översofistikerat och avskräckande möte. Syftet med det här eventet blir därför att gå tillbaka till en upplevelse där smak och estestik kommer först, förstärkt av att vara i kockens hem.
    Jag och min kollega Jonna är arrangörer till eventet, har du några frågor om middagen så tveka inte att höra av dig.
    Mer info finns här: http://underverk.in/filter/Seasons/Y-Hemma-Sessions-22-11-29-11-2013
    Den 29:e november anordnar hon även en te-och matworkshop: http://simplesignup.se/event/32905-taste-a-tea-and-food-workshop
    Allt gott,
    Josefin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

No Trackbacks.